check of programma is geïnstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid (script?) om te kijken of op de computer van de gebruiker programma X is geïnstalleerd. Als dat NIET is geïnstalleerd, wil ik een popup zien waarin de gebruiker alsnog geadviseerd wordt het programma te installeren (maar uiteraard moet de mogelijkheid bestaan om het programma NIET te willen installeren).
Als het programma WEL is geïnstalleerd, kan de popup achterwege blijven.

Hoe pak ik zoiets aan?

Tegenvraag, waarom staat het specifiek in prog-HTML ? Als het via een webinterface moet werken heb je twee opties: active-x en javascript. active-x werkt alleen op browsers van microsoft. Javascript werkt op alle browsers, maar kan (net als active -x, overigens) uitgezet worden.

Buiten een intranet omgeving gaat zo'n pop-up overigens 99% van de keren zo het spamfilter van de browser in en krijgt de gebruiker het nooit te zien. Als je de sandbox al zover krijgt om de informatie van de schijf te halen (vaak niet als je niet in een "trusted" omgeving zit).

Afgezien van plugins kan een browser niet zien wat voor programma's er op een PC staan.

Tegenvraag, waarom staat het specifiek in prog-HTML ? Als het via een webinterface moet werken heb je twee opties: active-x en javascript. active-x werkt alleen op browsers van microsoft. Javascript werkt op alle browsers, maar kan (net als active -x, overigens) uitgezet worden.

Buiten een intranet omgeving gaat zo'n pop-up overigens 99% van de keren zo het spamfilter van de browser in en krijgt de gebruiker het nooit te zien. Als je de sandbox al zover krijgt om de informatie van de schijf te halen (vaak niet als je niet in een "trusted" omgeving zit).

Ik heb deze vraag in de sectie HTML gezet omdat de vraag in mij opkomt bij het makan van een HTML-webpagina. Op de beginpagina staat wel het bericht dat voor het correct afspelen van de muziek het programma X moet zijn geïnstalleerd, maar toch leest men er overheen. Daarom wil ik dit bij voorkeur op een andere manier oplossen. En of dit nu moet via een script of activeX of wat dan ook, dat weet ik niet, daarom in deze sectie.
De website wordt doorgaans bezocht door privé-personen, niet door mensen die werken op (gesloten) bedrijfssystemen.

Op basis van wat ik nu zie en weet, denk ik dat een Javascript de meest voor de hand liggende oplossing is. Het script zou moeten controleren of de computer bestanden met de extensie NWC kan openen.

Hiervoor zou je het register moeten kunnen lezen wat niet zomaar kan.

Hoi guidovanh,
Het zou een mooie boel worden, als ik via mijn webpagina zomaar zou kunnen controleren welke programma's er bij jou allemaal op de computer staan! :shocked:
Gelukkig kan dat niet, want om veiligheidsredenen kan een browser in principe niet buiten zichzelf komen. Met een paar uitzonderingen: een browser kan bv. voor het uploaden van een bestand mappen openen op je kast, maar: (a) de gegevens over de inhoud van die mappen kunnen niet doorgestuurd worden aan een webpagina, en (b) je moet als gebruiker eerst klikken (= toestemming geven) om dat te doen.
Iet dergelijks geldt voor scripts: je kunt scripts vanuit een browser dingen laten doen op je computer, en je kunt zelfs vanuit een webpagina programma's laten installeren, MAAR daar moet je eerst toestemming voor geven (of het is malware).

In jouw geval (als het überhaupt mogelijk is om via een script te controleren of dat bepaalde programma aanwezig is, dat weet ik niet): de bezoeker zou daarvoor toestemming moeten verlenen.
Maar dan verschuift het probleem zich alleen maar: als een bezoeker er overheen leest dat er een programma voor het afspelen nodig is, dan leest deze er ook overheen dat er toestemming voor controle moet worden gegeven...

Wat je eventueel wel zou kunnen doen: de toegang tot de pagina's voor het afspelen blokkeren totdat de bezoeker keihard JA heeft gezegd tegen een vraag of het afspeel-programma aanwezig is. Dan moeten ze wel nadenken! ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan