check op data uit twee tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luukie

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2008
Beste allemaal,

Ik heb in twee tabellen een kolom 'breedte'. Deze breedte is afhankelijk van een kolom die in beide tabellen voorkomt.
Door een join kan ik wel beide breedtes selecteren die bij elkaar horen.

Nu mag de breedte uit tabel2 niet groter zijn dan de breedte uit de stamtabel.
Kortom, bij het invoeren van een breedte in tabel2 moet in de stamtabel de bijbehorende breedte worden opgezocht en moet er gecontroleerd worden of het invoeren van de nieuwe breedte wel mag/kan.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

alvast bedankt.

Ik weet denk ik wel hoe je dat kan oplossen, maar heb op dit moment geen pc bij de hand. Op m'n mobiel typt het nogal vervelend. Morgen ben je de eerste die reactie krijgt als je nog geen antwoord hebt.

Groetjes Milenko

Beste Milenko,

Ik heb de oplossing nog niet kunnen vinden dus graag je reactie.

gr. Luuk

Je had het over invoeren van een breedte in tabel2. Hieronder heb ik het gedaan aan de hand van een formuliertje.

PHP:
<?php
session_start();
include 'db_connect.php';   // or whatever you want als naam voor je connect scriptje, desnoods alle gegevens appart.

$result1 = mysql_query("SELECT `breedte` FROM `tabel1`");    // desnoods nog een where clause als je meerdere breedtes hebt.
$breedte1 = mysql_fetch_assoc($result1);

$breedte2 = $_POST['breedte2'];

if ($breedte1<$breedte2) {
  echo "De door jou opgegeven breedte is te groot.";
}
 else {
  echo "Je hebt een juiste breedte ingevoerd.";   // als je wilt dat de breedte direct in tabel2 wordt geplaatst, kan je er nog iets bijzetten van: mysql_query("INSERT INTO `tabel2` (`kolomnaam`) VALUES ('$breedte2')");
}
?>

Daarnaast moet je natuurlijk nog een formuliertje hebben waar je de breedte kan invoeren. Ik denk dat je die zelf wel kan maken. Geef het tekstveld waar de breedte wordt ingevoerd wel het volgende mee: name="breedte2"

Ik hoop dat het scriptje werkt, ik heb het namelijk net uit m'n mouw zitten schudden. :P

Als er problemen zijn, hoor ik het wel.

Groetjes Milenko

Laatst bewerkt:
Super!
Bedankt hiervoor. mede hierdoor heb ik het probleem kunnen oplossen.

gr. Luuk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan