checkbox in vba voor autoCAD

Status
Niet open voor verdere reacties.

groonz

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2010
Berichten
8
beste mensen

ik zit met een serieus ei.

voor mijn werk maak ik voor het eerst een VBA macro om te laten draaien in autoCAD.
ik maak dit via autoCAD zelf.

het programmaatje moet trappen uittekenen, de gebruiker geeft het aantal treden, optrede, aantrede, breedte... in en kan kiezen uit 3 verschillende afwerktypes (optionbuttons)

in de code van mijn userform werk ik dus met een if-then code om de code van een module (volgens de gekozen afwerking) aan te roepen.

nu kan de gebruiker op het userform nog enkele checkboxen aanklikken, om zo bvb kleur of dergelijke te kiezen, onafhankelijk van de afwerking van de trap.

nu moet dit in de verschillende modules getekend worden omdat de formules die ik nodig heb afhankelijk zijn van het gekozen detail.

dus mijn eerste vraag:
hoe kan ik een checkbox gebruiken via een userform, en de waarde hiervan moet gebruikt worden in een module. (in de code van de userform roep ik met Call... de module aan.

minder belangrijke vraagjes
bestaat er een mogelijkheid om gearceerde geparametriseerde rechthoeken te tekenen?

nu moet ik de macro telkens laden in mijn autoCAD tekening. iemand een idee of ik hier een button voor kan maken in de layout van mijn tekening?


alvast bedankt
Brecht
 
Zet alle VBA-code die te maken heeft met het userform in de module van het userform zelf. Gebruik daarvoor geen aparte macromodule.
Met de gebeurtenis
Code:
Private Sub checkbox1_Click() 
   if checkbox1
     --------
   Else
     -------
   End if
End sub
Kun je de waarde van het vinkvak gebruiken om bepaalde code uit te laten voeren.
 
ja maar door de checkbox aan te klikken veranderen er waarden in de module voor het tekenen van een bepaalde afwerking.

dus ik zou in de code van de userform de waarde van de checkbox kunnen gebruiken in een andere module, die module wordt 'gestuurd' door wat gekozen wordt in de userform.
 
Liever nog: zet die code van de module voor het tekenen in de module van het userform. Omdat het tekenen een vervolg is van wat de gebruiker in het userform doet, is het logischer die tekencode in het userform zelf te zetten.
 
dus jij zou niet werken met aparte modules voor de verschillende detail-afwerkingen.

alles onder 1 code, de code van de userform. dat zou idd iets gemakkelijker werken zijn, maar ik vreesde dat het dan niet meer logisch en overzichtelijker zou worden.

als ik alles onder 1 code steek moeten bepaalde zaken wel telkens anders verklaard worden.
gebeurt dat dan met if - else code?

vb:

if detail1 gekozen then

X=500 y=500 en z=500

if detail2 gekozen then
x=... y=... z= ...

if detail 3 gekozen....


en dan om te tekenen kan ik weer werken met de X,y en Z waarden.... klopt mijn logica hier?????

alvast bedankt
 
Dat klopt inderdaad.

Kijk eens hier voor de basisbeginselen van een userform
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan