checkbox ingeschakeld, alle andere record op nul

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnverdaas

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2010
In mijn formulier [frmseizoenen] heb ik een checkbox standaard seizoen. Nu wil ik graag dat wanneer ik een nieuw seizoen aanmaak en ik dat seizoen als standaard zet de keuze van alle andere seizoenen op nee gaan.

het is het veld [seizoen] in tbl [tblseizoenen] met de waarde ja/nee

En graag iets meer uitleg over wat je bedoelt. Want eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal. Ik vermoed namelijk dat je met seizoen geen tijdvak bedoelt. Want meer dan 4 seizoenen kan ik zo snel ook niet verzinnen :)

Hierbij mijn database,

in het frm [frmseizoenen] Dit zijn periodes waarin verschillende lessen plaatsvinden. Wil ik graag dat wanneer ik een seizoen aanmaak of wijzig dat het vinkje bij standaard seizoen straks alleen maar bij 1 actief is. Zodra ik deze actief maak in een nieuw seizoen dat ik aanmaak of wijzig moet hij het reeds lopende standaard seizoen uitvinken.

Dit omdat ik dan straks hopelijk op diverse plaatsen kan refereren b.v. bij inschrijvingen naar het standaard seizoen als waarde voor het veld seizoen.

http://www.allezkidz.nl/test.rar

thanks

Wat dacht je van het volgende :
Maak een funktie waarin je je standaard seizoen kunt bepalen.
Dit loopt namelijk van een bepaalde datum in een jaar tot een bepaalde datum in een (ander) jaar.
Kijk eens naar onderstaande funktie waarin ik uit een tabel met seizoenen het juiste SEI_ID bepaal.
Code:
'-------------------------------------------------------------------------------
' BepaalHuidigSeizoen
'
' Bepaal het huidige seizoen en geef het SEI_ID terug.
' Seizoen loopt van 1 juni t/m 31 mei.
'-------------------------------------------------------------------------------
Public Function BepaalHuidigSeizoen() As Integer

Dim cSQL As String
Dim rst As Recordset
Dim cSeizoen As String

' Seizoen: Jaartal_1 - Jaartal_2
    If month(Now()) <= 5 Then
        ' Huidig jaar is jaartal is Jaartal_2 (na het streepje).
        cSeizoen = Trim(Str(year(Now()) - 1)) & "-" & Trim(Str(year(Now())))
    Else
        ' Huidig jaar is jaartal is Jaartal_1 (voor het streepje).
        cSeizoen = Trim(Str(year(Now()))) & "-" & Trim(Str(year(Now()) + 1))
    End If

cSQL = "SELECT SEI_ID FROM tbl_Seizoenen WHERE SEI_Periode = '" & cSeizoen & "'"
    Set rst = CurrentDb.OpenRecordset(cSQL)
    If rst.EOF = False Then
        BepaalHuidigSeizoen = rst!SEI_ID
    Else
        BepaalHuidigSeizoen = -1
    End If

End Function

Ik hoop dat je met het idee iets kunt

Dat ziet er best goed uit, maar dan hangt de keuze af van een datum, en wanneer mijn seizoen nog niet is afgelopen, maar ik al wel aan het inschriven ben voor het nieuwe seizoen is het beter om het via een keuze in te schakelen. De optie op dit via een apart cbo te doen is dan wellicht nog prettiger dan opzoek gaan naar het vinkje!

Ik heb standaard op een formulier waar ik seizoenen kan kiezen een keuzelijst staan met de mogelijkheid om seizoenen te kiezen.
Deze keuzelijst staat standaard op het huidige seizoen. Hiermee kan je dus ook een ander seizoen kiezen en dus gegevens van een ander seizoen kiezen.

Oke, maar ik wil graag in mijn frm van de seizoenen aangeven welk seizoen ik als werk seizoen gebruik, (standaard) en dan straks op verschillende plaatsen waar het seizoenID nodig is de standaard waarde oproepen??

Wie heeft de oplossing?

Ik zie dat het een ledenadministratie database is. Ik denk dat je dit anders moet gaan opzetten en dat je met veel min der tabellen uuit de voeten kunt.

Denk eens na welke gegevens echt relevant zijn en welke gegevens je kunt afleiden van een bepaald gegeven. Ik bedoel hier mee dat bijvoorbeeld als je een man bent de aanhef van een brief Dhr is en als je een vrouw bent dat het Mw. is.

Verder denk ik dat je geen families moet inschrijven, maar individuen.

Dus je hebt het volgende nodig:
* tbl_Personen: Hierin bewaar je de stamgegevens van een persoon zoals naam, adres, telefoonnummer, email, foto, etc.
* tbl_Seizoenen: Hierin bepaal je je seizoenen. Ik zou er voor kiezen om vaste seizoen te maken (Van/Tot).
* tbl_Dansavonden: De verschillende dansavonden in één seizoen zodat je eventueel per seizoen verschillende dansavonden EN tijden kunt hebben.
* tbl_Administratie -=> Dit is eigenlijk je hoofdtabel.
Hierin houdt je alles bij waarin zeker terug MOET komen: Persoon_ID, Seizoen, Dansavonden_ID
Hierdoor kan dus één persoon op meerdere avonden dansen.
Kijk eens naar mijn database van de ledenadministratie hoe ik gegevens heb gekoppeld.
Mijn Database

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan