checkbox waarde aanpassen naar ja-nee en weergeven in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeonieK12

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Berichten
36
Besten,

ik wil graag de waarde uit 3 checkboxen laten weergeven als Ja-Nee in een sheet. Hiervoor gebruik ik onderstaande code. Hiermee krijg ik wel 'onwaar' te zien in mijn sheet, maar niet 'waar' en al helemaal geen ja-nee. Ik hoop dat iemand me kan vertellen welke stap ik oversla. Alvast bedankt.


Code:
Private Sub chkAutocad_Click()
'aangeven wel / geen kennis van Autocad
        If chkAutocad = True Then
            chkAutocad.Value = "Ja"
        Else
            chkAutocad.Value = "Nee"
        End If
End Sub
  
Private Sub chkCadmatic_Click()
'aangeven wel / geen kennis van Cadmatic
    If chkCadmatic = True Then
        chkCadmatic.Value = "Ja"
    Else
        chkCadmatic.Value = "Nee"
    End If
End Sub
   
Private Sub chkNX_Click()
'aangeven wel / geen kennis van NX
    If chkNX = True Then
        chkNX.Value = "Ja"
    Else
        chkNX.Value = "Nee"
    End If
End Sub

Private Sub cmbInvoerOpslaan_Click()

'zoeken naar lege cel in rij jaar en deze activeren 
Cells.Find(what:="", After:=Range("D2"), LookIn:=xlValues, LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False).activate

'invullen van de score 
   With Sheets("technische kennis CNS")
        ActiveCell.Offset(61, 0) = Me.chkAutocad.Value
        ActiveCell.Offset(62, 0) = Me.chkCadmatic.Value
        ActiveCell.Offset(63, 0) = Me.chkNX.Value
                                   
End With
 
Een checkbox kan alleen de waarde True of False hebben.
Nee begint met een N, dus No en ook dat wordt herkend als False.
Ja kent 'ie niet dus zal geen True (Waar) opleveren.

Wel kun je erop controleren en dan de Caption aanpassen:
chkNX.Caption = Iif(chkNX, "Ja", "Nee")
 
Laatst bewerkt:
Beste Edmoor, dank voor je uitleg en inderdaad logisch. Dan komt mijn volgende vraag: kun je me een hint geven of ik dan de output van de checkboxen via een tussenstap als ja of nee kan weergeven?

Alvast bedankt.

PS, had het tweede deel van de opmerking nog niet gelezen. Dank voor de verdere input
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
Private Sub chkAutocad_Click()
   chkAutocad.Caption=format(chkAutocad.Value,"Yes/No")
End Sub

Ceteris paribus.
 
besten,

hartelijk dank voor het meedenken. De oplossingen die jullie geven passen de tekst bij de checkbox aan. Dit is niet wat ik voor ogen heb. Ik wil graag de output van de checkboxen (true/false) als ja / nee weer geven in een sheet. Is hier een (simpele) oplossing/mogelijkheid voor? Wellicht iets heel simpels dat ik nu over het hoofd zie :eek:.
 
Dat had je makkelijk zelf kunnen doen:

Code:
  ActiveCell.Offset(61).resize(3) = application.transpose(array(format(chkAutocad,"Yes/no"),format(chkCadmatic,"Yes/no"),format(chkNX,"Yes/no")))
 
SNB, fijn dat je zoveel vertrouwen in me hebt, maar hier was ik toch niet zelf uitgekomen. Het werkt super, dank!:thumb:
 
SNB en andere vba-helden,
ik was iets te voorbarig met mijn antwoord. Het wegschrijven in verikale volgorde, aanvullend op de code dat ik had gepost, werkt super. Nu moeten dezelfde gegevens ook in horizontale volgorde worden weggeschreven naar een ander bestand. Daar heb ik al wat mee zitten stoeien/knoeien. Ik krijg de array wel op de juiste plaats, maar dan worden de waarden naar beneden ingevuld. Ik heb het laatste deel van de code van het horizontaal wegschrijven meegestuurd, waarbij het laatste deel niet klopt. Dus nogmaal een verzoek om een hint om de gegevens horizontaal weggeschreven te krijgen. Alvast bedankt.

Code:
 ActiveCell.Offset(0, 19) = Me.txtAntDomRadars.Value
            ActiveCell.Offset(0, 20) = Me.txtFEM.Value
            ActiveCell.Offset(0, 21) = Me.txtLocVibr.Value
            'aanpassen waarde true / false naar ja/nee
            ActiveCell.Offset(0, 22).Resize(1) = Application.Transpose(Array(Format(chkAutocad, "Yes/no")))
 
Code:
ActiveCell.Offset(0, 19).resize(,4) = array(txtAntDomRadars,txtFEM,txtLocVibr,format(chkAutocad, "Yes/no"))

Vergeet ook niet de hulpbestanden van de VBEditor (At-F11) te gebruiken; bijv. de lemmata: 'resize', 'array' ,'format' en 'transpose'
 
Beste SNB,

hartelijk dank weer voor je antwoord. Ik probeer ook regelmatig de hulp uit van VBEditor, maar niet altijd met het gewenste resultaat. En ergens ben ik ook een uitspraak tegengekomen dat als je VB wilt leren, dit uit woorden en grammatica bestaat. Hier ben ik het roerend mee eens, en ik mis dus behoorlijk wat basis grammatica en woordenschat ;-). Ik kan in ieder geval weer verder met mijn bestand en VBA leren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan