checken gezondheid / formatteren hdd na 'crash'

Status
Niet open voor verdere reacties.

damasterman

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2005
Dag

Mijn externe hdd is gecrached of heeft ieg een schrijffout begaan waardoor niets meer leesbaar is. Ik kan middels een recovery programma alles gelukkig terughalen. Mijn gevoel zegt dattie ok is, maar is dit ook zo? Hoe kan ik checken of de hdd nog in goede conditie is? Hoe kan ik m weer in gebruik nemen, door opnieuw te formatteren, is dat alles? By the way S.M.A.R.T. vanuit het programma speedfan zegt dat de performance & healtyness 97% is.

Gr Dennis

Het kan misgaan door een logische fout of een fysieke.

Een logische fout kan ontstaan door een softwarefout, voedingsstoring, afkoppelen terwijl er geschreven wordt en vast nog een paar oorzaken ...

Als je formatteerd of het schijfoppervlak op fouten controleerd (middels schijfcontrole) en er worden geen beschadigde sectoren gevonden is de schijf fysiek in orde. :)

Vr.Gr. Egel.

Hoi,

97% is nog steeds goed hoor.. Harde schijven gaan jaren mee als het moet... Dus gewoon bestanden terug halen en bewaren op andere HD en dan format doen en opnieuw installeren als dat nodig is...

Groetjes, Dj Viper

Dus gewoon bestanden terug halen en bewaren op andere HD

Thanks!! Alleen het 'gewoon' terug halen gaat lastig. Aangezien de externe hdd (400gb) de bulk was voor mijn zooi, intern heb ik slechts 70gb vrij. Dus veel fikken en wegflikkeren. :D

de gegevens zijn niet leesbaar op de hdd en scandisk werkt ook niet. Ideal zou zijn de hdd te herstellen zodat ik niets hoef te restoren. Logische fout dacht ik omdat het euvel te maken heeft naar mijn gevoel met een foute schrijfbewerking. De schijf is naar verwachting fysiek nog in order. Ik weet t niet zeker, dit zegt mijn gevoel.

Gevoel? die verteld alleen wat je wilt denken.:rolleyes:

Als het met enen en nullen te maken zou hebben, dat is een "logische fout", zou chkdisk, neem aan dat je die bedoeld scandisk is een dos prog, gewoon op de schijf kunnen komen, mits de bootsector ok is.

HDD Regenerator hersteld alleen de magnetisatie van de harde schijf maar doet niets aan foute nullen en enen, die zorgt er alleen weer voor dat die weer beschijf en leesbaar wordt.

Je zou ook kunnen beginnen om met TestDisk die bootsector te controleren.

chkdsk inderdaad. Die lukt niet. Verder kom ik met testdisk ook niet echt ver: de bootsector is ok, alleen de MFT is beschadigd en kan ie niet herstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan