Checklist aankoop nieuwe computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ddebals

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jan 2006
Mijn echtgenote geeft basisles computergebruik. Dikwijls krijgt ze de vraag op wat men moet letten wanneer men een computer koopt. Ik heb wat gegoogled, maar vond na 10 minuten zoeken eigenlijk niets daaromtrent - dwz een checklist, redelijk recent (minder dan jaar oud zeker), waarbij duidelijk wordt gezet wat wel en niet nodig is ifv profiel vd persoon.

Weet iemand waar zo'n checklist te vinden? Test Aankoop - maar we zijn geen klant. Ietz anders?

Dank,

Danny

Welkom bij de Helpmij!

Checklist zojuist even "verzonnen", mogelijk dat meelezers hem aanvullen:

WAAR gaat de pc voor gebruikt worden (games / Officeapplicaties / foto en videobewerking?)
GAAT de toekomstige eigenaar zelf muziek maken / stelt hij hoge tot zeer hoge eisen aan het geluid, of is gewoon goed / prima geluid al voldoende ?
KOMT de pc in een thuisnetwerk?
HOE zit het met de buro-ruimte waar de pc komt te staan (TFT / CRT monitor)?
WAT is het budget?

Met het antwoord op deze 5 vragen, kan een gemiddelde (goede) verkoper verdere gedetailleerde vragen stellen.

Een paar voorbeeldjes:
Stel dat de toekomstige eigenaar weinig anders doet dan wat Telebankieren, af en toe een Word of Excel bestandje maken en zo nu en dan een wat ouder spel spelen. De eerste vraag is dan niet alleen beantwoord, maar ook vraag 2 : er kan volstaan worden met 512 MB geheugen en een videokaart die in de lowrange tot midrangeklasse thuishoort -> dus wat goedkoper. Verder zal kunnen worden volstaan met sound on board zodat geen losse geluidskaart aangeschaft hoeft te worden. Tot slot zal voor deze gebruiker een lowrange of midrange processor volstaan.

Verder zal met het antwoord op vraag 1 al heel snel duidelijk worden OF er een cardreader in de machine moet worden gekocht en / of een DVD brander noodzakelijk is of dat volstaan kan worden met een CD brander. (Is overigens niet aan te raden want de prijsverschillen zijn nagenoeg nihil).

De eerste vraag is eigenlijk de meest omvattende. Hier zal al snel een aantal vervolgvragen bij gesteld kunnen worden zoals : is een printer nodig, moet er een modem in de pc komen etc. etc.

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je maar 2 vragen nodig: Budget? Waarvoor gaat hij gebruikt worden?(ik vind de vraag van die muziek eiglijk ook al bij de eerst horen...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan