Chello + win98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pretender

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
712
Hallo, Ik had thuis nog een oudere pc met win98 staan die ik graag heel even (om windows update nzo te doen) even op internet wil hebben. Ik had al een internetverbinding via chello. Dus ik had gewoon de kabel uit mijn xp computer gehaald en in mijn 98 computer gedaan. Maar nu krijg ik de melding als ik die cdrom van chello installeer dat mijn tcp/ip niet in orde is, terwijl ik dat wel geinstalleerd heb. In mijn 98 computer zit dezelfde netwerkkaart als in mijn xp machine. de netwerkkaart is goed geinstalleerd. Hoe krijg ik chello nou werkend op mijn 98 machine. (ik kan ook wel een router en dat allemaal kopen, maar het is maar voor heel even). Ik hoop dat jullie dit verhaal begrijpen. Bvd Pretender
 
Als het een oude WIn98 (dus geen Win98SE) is dan zul je pech hebben denk ik. Same here met Wanadoo Cable en die Win98 PC komt gewoon niet op Internet. Ook met router ertussen niet. Volgens de helpdesk werkt het meestal niet.
Wat je nog wel kunt proberen is die XP computer op de Chello aansluiting zetten en 'm dan Internet laten delen dan hang je ze in een netwerk en laat je je verbinding via de XP machine lopen. Dat zou moeten lukken, sterker nog... volgens mij draait er zoiets in de praktijk bij mijn ouders.

Overigens... volgens mij is de support voor Win98 bij Microsoft gestaakt dus ook geen updates meer te vinden.
 
Ja ik had al zoiets gehoord, maar ja niet geschoten is altijd mis. Nou ja iig bedankt voor je reactie.
 
Gaat wel maar je moet je netwerkkaart wisselen
macadres van netwerkkaart wordt bij chello vast geclockt
 
Goedemorgen,

Hieronder een kopie van een artikel van chello underground, succes.

http://www.chelloo.com/tips/nieuwmacadres.html

Het probleem

Regelmatig komt het voor dat er een nieuwe computer,netwerkkaart of router is gekocht en deze met geen mogelijkheid het chello netwerk op komt.

Je weet ZEKER dat alles goed is ingesteld, maar toch lukt het niet om te internetten.
99,9 % kans dat dit komt door het nieuwe MAC adres van je nieuw gekochte apparatuur!



MAC adres?

Een MAC adres is een uniek nummer dat in elke netwerkdevice zit gebakken. Elke leverancier van netwerkkaarten heeft een bepaalde range gekregen die ze kunnen gebruiken voor hun netwerkkaarten. Een MAC adres ziet er bijvoorbeeld zo uit: FF:10:12:AC:A3:09



MAC adres opvragen

Om erachter te komen welk MAC adres je nu hebt kun je het volgende doen:

Windows NT/2000/XP :

open een command prompt en type "ipconfig /all"
Window 9x/Me :

ga naar start > uitvoeren en type "winipcfg"
Linux :

Dat weet je best wel :) , "ifconfig"
Macintosh :

Open het applesysteemprofiel onder het appeltje.
Bij het tabje systeemprofiel klik je het driehoekje van het netwerkoverzicht open.
Het MAC nummer vindt je achter het hardware-adres.


Wat is nu het probleem?

Bij de installatie van chello internet wordt het MAC adres van je netwerkkaart geregistreerd in een database of in je modem, hangt af in welk gebied je zit. Wanneer je nu een andere netwerkkaart gebruikt komt het MAC adres in de chello database niet overeen met het huidige MAC adres. Conclusie : geen internet!



Hoe maak ik dit nieuwe MAC adres bekend aan chello?

Dit hangt helemaal af van het gebied waar je in zit en welk type modem je hebt. Ik heb hier onder even de verschillende methodes op een rijtje gezet:


--------------------------------------------------------------------------------

methode 1) Helpdesk bellen
D e helpdesk bellen en zeggen dat je een nieuwe netwerkkaart hebt gekocht. Ze zullen je dan om je nieuwe MAC adres vragen, na een reboot van je modem en je computer zal alles weer werken. Het kan ook zijn dat ze je vragen om het zelf aan te passen (zie methode 2)

methode 2) Zelf aanpassen
Dit is eigenlijk de manier, alleen werkt dit helaas niet overal.
Ga naar http://provisioning.upc.nl of http://172.29.11.36 om je eigen settings aan te passen.
Zorg er ook voor dat je geen proxy server hebt aanstaan (Internet Explorer > Extra > Internet-opties > Verbinding > LAN-instellingen)

methode 3) MAC adres wijzing
Dit is vooral handig als je een router hebt. Meestal kun je namelijk het adres van de router aanpassen, je maakt het MAC adres van de router dan gelijk aan het adres van je oude netwerkkaart! In sommige gevallen kun je ook het MAC adres van een netwerkkaart aanpassen.

Er zijn ook tools beschikbaar om het MAC adres aan te passen:

Windows 2000 & XP : download SMAC (spoof mac adress)
Linux : download MAC Changer

methode 4) IP releasen
Gebruik eerst je oude netwerkkaart en release het ip nummer. Dit kun je doen met "winipcfg" of het commando "ipconfig /release" (win nt/2000/xp). Als je meerdere netwerk-kaarten in je computer hebt moet je ook de juiste adapter-naam mee geven. Hierna kun je met je nieuwe netwerk kaart naar http://provisioning.upc.nl gaan en je aanmelden met de juiste gegevens. Als dit niet werkt kun je ook proberen om het modem 15 minuten uit te zetten.


--------------------------------------------------------------------------------

Bekende modems:

Lancity : Gebruik bij voorkeur methode 1 en anders methode 3

Motorola : Gebruik methode 2

Terayon : Gebruik methode 2

Cornerstone : Lastig, er moet iemand langskomen om het te wijzigen! Probeer daarom methode 3

COM21 : Indien je een COM21 hebt met vast ip adres hoef je niets aan te passen! Er zijn echter regio's waar COM21 met DHCP werkt, in dat geval kun je methode 1 of methode 2 het beste gebruiken.

Router : Probeer eerst methode 3, dit lukt meestal wel. Anders methode 2, als ook dat niet lukt moet je de helpdesk bellen. Zeg dan niet dat je een router hebt gekocht, maar een nieuwe netwerkkaart :)
 
Hmm, ik zal is kijken wat ik nu het beste kan doen. Bedankt iedereen, nu kan ik weer even verder
 
Geplaatst door Palmpje
Als het een oude WIn98 (dus geen Win98SE) is dan zul je pech hebben denk ik. Same here met Wanadoo Cable en die Win98 PC komt gewoon niet op Internet. Ook met router ertussen niet. Volgens de helpdesk werkt het meestal niet.
Wat je nog wel kunt proberen is die XP computer op de Chello aansluiting zetten en 'm dan Internet laten delen dan hang je ze in een netwerk en laat je je verbinding via de XP machine lopen. Dat zou moeten lukken, sterker nog... volgens mij draait er zoiets in de praktijk bij mijn ouders.

Overigens... volgens mij is de support voor Win98 bij Microsoft gestaakt dus ook geen updates meer te vinden.

Klopt hoor, Palmpje. Bij mij heeft het in het verleden ook zo gedraaid. Gaat perfect, ff internet delen....
 
Geplaatst door Palmpje
Als het een oude WIn98 (dus geen Win98SE) is dan zul je pech hebben denk ik. Same here met Wanadoo Cable en die Win98 PC komt gewoon niet op Internet.

eff inhaaken wanadoo cable en win98 1st werkt wel je moet alleen wel de nieuwste software aan casema vragen v3.1 of v3.2 die werkt wel met win98 1st
 
Heb je al winipcfg ingetypt bij uitvoeren en je kaart aangemeld?
 
Geplaatst door jackass


eff inhaaken wanadoo cable en win98 1st werkt wel je moet alleen wel de nieuwste software aan casema vragen v3.1 of v3.2 die werkt wel met win98 1st

Nope, het werkt NIET. Tenminste, NIET met versie 3.1 en die heb ik ergens in oktober van ze gehad.
Als er een versie 3.2 is waarmee het wel kan dan ga ik persoonlijk de hele helpdesk (1 persoon dus) aan de hoogste boom knopen. Want daar werd mij botweg de deur gewezen (na 3 uur in de wacht gestaan te hebben).

Sterker nog, ik heb die hele software niet nodig want hij hangt aan een router. En daar lukt het ook niet mee. PING komt keurig aan bij een externe site maar DNS werkt niet.
 
v3.2 is er net ongv 2 weken en v3.1 werkt wel heb ongeveer 10 tot 15 keer geinstalleerd op een win98 1st .
Op verschillende pc's.


P.S Ik werk niet voor casema of wanadoo meer een externe firma dus niet klage over casema bij mij kan er ook niets aan doen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan