chipset drivers installeren in dell computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

oelewapper1

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2010
hallo,
onlangs installeerde ik windows xp professional op de dell optiplex 755 computer van een kennis (dual core, ongeveer 4 jaar oud).
In apparaatbeheer merkte ik dat de chipset drivers nog ontbraken.
Via de servicetagcode vermeld op het apparaat en invoeren van het juiste besturingssysteem vond ik deze op de website van dell waarvan ik hoop dat dit de juiste versie is: Intel_AMT-HECI_AO2_R255437.exe.
Na unzippen van dit bestand vind ik echter geen .exe of ander uitvoerbestand in de door dell gecreerde unzipte map om te dubbelklikken zodat de driver kan geinstalleerd worden.
Er is wel een .exe bestand te zien maar dit is voor de installatie van "intel management engine interface" en volgens mij niet voor de manuele installatie van de chipsetdriver zelf.
Hopelijk kan iemand mij op de goeie weg helpen om de driver te installeren.

depwee.jpg

Oelewapper1 :shocked::shocked:

En via Apparaatbeheer > Apparaat installeren > *.ini bestand selecteren dan?

beste Peter 1994

ik zie wel een in de unzipte map een bestand met de naam IIF2.ini staan maar het is me niet duidelijk wat ik daar mee moet aanvangen. In apparaatbeheer zie ik ook geen chipset-apparaat of zo staan waarvan je de driver zou kunnen bijwerken.
Een beetje uitleg graag want ik begrijp niet waar je naar toe wilt.
Voor alle zekerheid: mijn besturingssysteem is windows XP prof

Oelewapper1.

Apparaatbeheer > Rechtermuisknop op de computernaam boven in het venster > Oudere hardware toevoegen > Volgende > Volgende > Volgende > Volgende > Bladeren > *.ini bestand selecteren > Volgende > Volgende.

Als het goed is hoort jou PC hem dan te installeren.
Weet het niet zeker, werkte wel met een aantal drivers van mij.

Je had het in je eerste post ook over het *.exe bestand wat in de map stond.
Heb je het venster meteen weggeklikt toen je zag wat er stond? Of heb je de stappen nog gevolgt in dat installatie proces?
Als je dat nog niet heb gedaan denk ik dat je dat eerst beter kunt doen.

Succes!

probeer hier eens mee je drivers te updaten http://drivereasy.com/

beste Vanschagen: prima idee om mij deze site aan te bevelen. Eerste site die ik tegenkom die GRATIS drivers download of update. Zal ik zeker gebruiken.
Kreeg vroeger de raad om gelijkaardige tool drivermender uit te proberen maar daar vroeg men direct abonnementsgeld voor downloaden.

aw2cyv.gif

Beter laat dan nooit: hier nog een reactie op dit onderwerp.

Ik heb uiteindelijk de gratis tool "intel driver update utility" ontdekt op volgende website van intel:

http://downloadcenter.intel.com/Def...(Intel®+RST)&ZeroResult=True&lang=eng&ProdId=

Deze tool scant het ganse systeem voor up-to-date drivers en installeert (gratis) alle gewenste downloads (natuurlijk enkel voor de PC waarop deze geïnstalleerd is).
Heb dit op de PC optiplex 745 van mijn partner getest en het werkte prima.

Maar wel nog volgend probleem: voorwaarde is dat ik eerst op het internet moet geraken om via voormelde tool de nodige drivers voor de dell optiplex 755 voor die vriend te vinden.
Onder apparaatbeheer staat "internetadapters" gewoon niet vermeld en als ik het dialoogvenster "internetverbindingen" open is dit blanco.
Reden hiervan is vermoedelijk dat er geen gepaste internetdriver geïnstalleerd is voor de (vaste) internetverbinding.
Maar hoe kan ik een driver zoeken als ik de juiste benaming van de internetkaart niet weet? Weet eigenlijk ook niet of het een on board of een ingeplugde kaart betreft

Geeft er mij iemand raad om die vicieuze cirkel te doorbreken?

Oelewapper1 :confused::confused:

Om te bepalen of het een onboard of externe netwerk kaart is, kijk je naar de achterkant van de PC en zoek je naar de ingang voor je netwerk kabel. Als dit aan de linker midden kant zit ongeveer zul je een onboard kaart hebben. Maar mocht dit niet zo zijn en is er een ingang aan de onderzijde van de achterkant van de PC dan zul je waarschijnlijk een externe netwerk kaart hebben.

Dit is een voorbeeld van een onboard netwerk kaart. Kijk naar nummer 7:
moederbord-ingangenv2.jpg
(Deze zit op je moederbord)

En hier een voorbeeld van een externe netwerk kaart:
lan_card__28486.jpg
(Deze zit niet direct op je moederbord)

Als je een onboard netwerk kaart hebt is het simpelweg het merk en type nummer op te zoeken op het moederbord zelf en hiervan de drivers te downloaden op een andere PC, vervolgens met een USB stickje overzetten en hierna installeren.
Om een externe netwerk kaart te herkennen vind ik het 't makkelijkst om deze uit je PC te demonteren, naar eventuele stickers zoeken waarop het merk en type nummer staat en vervolgens de kaart weer in de PC monteren.

Succes.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je vlugge en duidelijke reactie op mijn bericht van heden Peter_1994.
Deze geeft me weer een en ander bijgebracht in de materie van "internetverbindingen".

Ik heb een beetje koudwatervrees om in de systeemkast van een PC te rommelen maar als ik geen andere keus heb dan moet het dan maar.

Nogmaals hartelijk bedankt voor je belangloze inzet. :):)

Alsjeblieft.

Ik raad je wel aan om eerst even een geaard stopcontact aan te raken i.v.m. ESD.
Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan