Chipset koelers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johannes Kleine

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hoe nuttig zijn chipset koelers?

Kan ik beter een actieve of passieve koeling nemen?

Kan iemand me er meer informatie over geven? Of ervaringen delen?

Thanks...

Tja, dat verschilt per moederbord hoe warm je chipset wordt.

Naar mijn weten zijn de chipsets nooit echt de warmst wordende delen, meer de CPU en GPU enzo.

Maarja, als je de hele boel flink wil gaan overclocken, kan het wel nuttig zijn ja.
En eerlijk gezegd ben ik niet echt een expert op het gebied van chipset cooling :)

Passief is in vrijwel alle gevallen het beste, mits je een goede airflow in je behuizing hebt.
Actieve koelers werden vroeger nog wel gebruikt, maar nu zie je bijna alleen maar passieve koeling op de northbridge geplakt. In de meeste gevallen is dit voldoende, maar als je toch vindt dat de chipset te heet wordt, dan kun je een nieuwe chipsetkoeler monteren, zoals de Thermalright HR-05 SLI/IFX. :)

Actieve koelers werden vroeger nog wel gebruikt, maar nu zie je bijna alleen maar passieve koeling op de northbridge geplakt.

Thanks,

Dus passieve koeling dus.... en kan iemand me vertellen waar ik dan op moet letten bij aanschaf (behalve dan dat tie op me mobo past) :p

Thanks,

Dus passieve koeling dus.... en kan iemand me vertellen waar ik dan op moet letten bij aanschaf (behalve dan dat tie op me mobo past) :p

waar het materiaal van gemaakt is als ik me niet vergis zijn ze vrijwel altijd van aliminium maar als je een koperen tegen komt kun je die beter nemen, koper geleidt beter dan aliminium

Groetjes Stephan

Thanks,

Materiaal is inderdaad belangrijk, maar is hoe warm wordt de chipset nu bij jou? Oftewel: is een beter koeler wel nodig?
En als het nodig is, kun je ook een extra casefan plaatsen (als daar ruimte voor is) om de airflow te verbeteren en zodoende de temperaturen van de chipste omlaag te halen.

Materiaal is inderdaad belangrijk, maar is hoe warm wordt de chipset nu bij jou? Oftewel: is een beter koeler wel nodig?
En als het nodig is, kun je ook een extra casefan plaatsen (als daar ruimte voor is) om de airflow te verbeteren en zodoende de temperaturen van de chipste omlaag te halen.

hoe kom je daar achter of je een chipset fan nodig heb ja of nee :X
kan hem er wel aftrekken en dan? moet de pc een beetje stressen? en kijken hoe hoog temp wordt?
en wat is maximale temp dat die kan hebben?

sorry voor bump :(

Een betere chipset koeler (een betere passieve, of een actieve) is nodig als de temperaturen te hoog zijn. Maar dan nog hoef je niet gelijk de koeling van de chipset aan te passen, vaak kun je de temperatuur van de chipset omlaag halen door de airflow (luchtstroom) in je kast te verbeteren.

Wat de maximale temperatuur is, verschilt per chipset. Vertel ons eerst even welk moederbord je hebt (of als je het weet, welke chipset je hebt) en wat de temperaturen idle (in rusttoestand) zijn.

ik heb een a8n sli

wat voor chipset die heeft weet ik niet maar weet wel als die chipset fan gewoon draai dat die ongeveer 25 graden is maarja die van mij is beetje kapot stop soms van zelf met draaien en moet ik hem weer een draai geven om op gang te komen

dus wil nieuwe kopen maar weet niet of die van mij wel zonder fan kan

en airflow heb ik niet echt kep gewoon alle kappen van pc gehaalt helpt wel iets maar dit heb ik nooit gedaan voor de koeling gewoon beetje te lui om kappen er weer op te zetten :P

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan