Chipset update Asus P9X79 Pro moederbord.

• Onderwerp starter Onderwerp starter @xa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

@xa

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2001
Ik wil graag een Chipset update uitvoeren van mijn Asus P9X79 Pro moederbord dit door nog altijd knipperende cursor tijdens het opstarten/herstarten van Windows 10 Pro.
Chipset MEI V11.0.5.1189 - Versie 11.0.5.1189 - 2016-08-02 uitgebracht.
Mijn vraag kan dit zonder veel problemen worden uitgevoerd en zo Ja wat moet er voor worden voorbereid indien toch alsnog iet verkeerd zou kunnen gaan, alle tips zijn welkom waarvoor mijn dank.

Heb je de verbeteringen / veranderingen van de nieuwe versie bekeken op de website van Asus / ic. is er enige relevantie met je probleem? Een mirror / systeemkopie maken van je systeem is sowieso aan te raden, iig. de bestanden.......... zie mijn handtekening.

Laatst bewerkt:
Lange Pier, ook wij hebben in het verleden al vaker over die knipperende cursor gesproken maar is nooit worden kunnen opgelost tot slot maar de vraag maar naar OPGELOST gepost. Wel wil ik jullie beiden vragen dus ook aan gast0225 voor wat meer uitleg in de voorgestelde verbeteringen / veranderingen enz... in antwoord #2

Wanneer een mobo fabrikant een biosupdate en / of andere (belangrijke) verbeteringen voor software (chipset is een niet onbelangrijke) uitbrengt, dan is er vaak in een lijstje op de betreffende webpagina te vinden waaróm ze een nieuwe versie hebben uitgebracht / ic. wat er t.o.v. de oudere versie is veranderd / verbeterd.
Soms staat daar heel concreet dat de versie een 'bug' oplost in ........

Daarnaast : een knipperende cursor tussen het booten en de opstart van Windows is soms te wijten aan een biosinstelling. Heb jij ooit zelf in het bios veranderingen aangebracht?

Zo ja, dan zou je eens kunnen overwegen om de instellingen op "Default" te zetten. Ik ben daar persoonlijk géén voorstander van, zeker als de computer door een bedrijf is geassembleerd, want je weet nooit welke biosinstellingen (afwijkend van de defaultinstellingen) de assembleerder heeft ingesteld.

Aan de andere kant kun je ook redelijk veilig de hele biosboel op default zetten, als je vóóraf met je digitale camera van alle schermpjes (óók onderliggende!) / instellingen een plaatje 'schiet', zodat als de boel door de defaultinstellingen helemaal verziekt wordt (kans is klein, maar toch.....), je a.d.h. van de foto's weer terug kunt naar oorspronkelijke instellingen.

Laatst bewerkt:
Hoi gast0225, er zijn geen Bios veranderingen doorgevoerd en staat nog zo ingesteld als voorheen alles perfect werkte met Windows 7 Pro. Ook dit is op dit forum breed worden uitgemeten enkele maanden zij het jaren worden besproken en gepost geworden met afbeeldingen toegevoegd. Ik heb ook op deze link https://downloadcenter.intel.com/dow...Update-Utility geïnstalleerd met de melding dat er een nieuwere versie was geïnstalleerd als werd aangeboden of ik deze wilden downgraden, dus niet uitgevoerd.
Er is in het verleden op dit forum worden voorgesteld mijn Bios te updaten maar dat gaat mij een stap te ver daar ik dit niet aandurft.

Dan resten je diverse opties.

Vraagje vooraf : Windows upgrade assistent (van 7 naar 10) gaf jou geen waarschuwingen voordat je ging upgraden? Anders gezegd / gevraagd : heb je vooraf gecheckt of jouw systeemcomponenten door Microsoft 'goedgekeurd' werden voor een upgrade naar 10?

Maak een systeemkopie / mirror van C en download en installeer daarna die nieuwe chipsetsoftware. Kans op ellende na een chipset update is m.i. overwegend klein.

Laatst bewerkt:
Hallo

Wat mij expliciet opvalt in uw vorig topic ... "Dit topic is automatisch gesloten omdat er sinds vier maanden niet meer op gereageerd is."

Blijkbaar stoort dit u nu wel ... , na ettelijke maanden.

Er werd reeds voorgesteld , om na het nemen van foto's van de b.i.o.s. instellingen , om deze te resettten (b.v.b. door verwijderen batterij (cr2032))

Mocht dit nog niet helpen --> b.i.o.s. software updaten ... desnoods met iemand die hier iets meer ervaring/zelfzekerheid in bezit .

Persoonlijk denk ik niet , dat een b.i.o.s. update dit specifiek probleem zal oplossen.

Peter

Dag Peter, om deze bios software te updaten durft ik inderdaad niet aan. En ja dit onderwerp is automatisch worden gesloten waarvan ik eerst een berichtje had ontvangen of het probleem was opgelost maar door mij verkeerd worden uitgevoerd dat dit nog niet het geval was, vandaar dat deze vraag automatisch is worden gesloten. Ik heb geduld en zal blijven pionieren hoe dit probleem vanaf het begin is kunnen ontstaan, het voorstel wat ik heb aangedragen of het verstandig was het chipset te updaten naar een nieuwere versie daar krijg ik een duidelijk antwoord op dat dit kan uitvoeren en de kans klein is dat dit problemen gaat opleveren, indien dit ook niet het probleem oplost zal binnen enkele weken mijn pc eens geheel opnieuw installeren hopelijk dat dan het probleem wel is opgelost.

Hallo

Vreemd ...

De nodige "hints" / "tips" om de b.i.o.s. eens een "reset" te geven ---> verwijderen b.i.o.s. batt. , etc ... werden reeds ettelijke malen gegeven ...

Vreemd genoeg blijk je hier "over te lezen" ...

"Dag Peter, om deze bios software te updaten durft ik inderdaad niet aan." --> zoals reeds eerder vermeld ... indien nodig ... lokale hulp inroepen van een lokale kennis ... , die hier wel de nodige"ervaring/zelfzekerheid in bezit ??? "

Peter

Laatst bewerkt:
Dag Peter, allereerst de batterij op het moederbord heb ik door de tijd er heus wel uitgehaald en ook de overige hints/ tips heb ik uitgevoerd. Het updaten van de Bios niet dat gaat me te ver zoals aangegeven, ik heb dit probleem van die cursor alleen maar aangegeven omdat ik een chipset update wilde uitvoeren en dacht dat ik beter kon vermelden voorwat ik dit zou doen vandaar de gestelde vraag. Dat deze cursor nu weer opnieuw ter sprake komt, ja het zij zo maar het was wel mijn achterliggende gedachte dat daar misschien ook dit probleem zou kunnen opgelost worden.

Het Intel Update Utility: https://downloadcenter.intel.com/dow...Update-Utility geeft aan Chipset geïnstalleerd v.10.1.2.9 > Laatste versie: 10.1.1.14. als ik deze wil installeren geeft hij aan dat ik een oudere versie wil installeren dan de huidige, dus Downgraden wat ik dus niet ga doen uiteraard. Nou ga ik na de Asus website: https://www.asus.com/nl/Motherboards/P9X79_PRO/HelpDesk_Download/ en daar staat > Chipset: MEI: V11.0.5.1189 > Versie 11.0.5.1189 > wat moet ik daar nu mee?. Graag even wat info wat ik nu het beste kan gaan doen waarvoor dank.

Zou ophouden met die chipsetdriver, maakt geen hol uit welke je gebruikt, nieuwere voegen echt niets toe aan bestaande hardware, ze werken of ze werken niet.

En als ze niet werken krijg je een bsod, al in de logboeken gekeken zoals ik voorstelde?

Dag Pier, ik zal ophouden met die Chipset update. Nu de vraag help me even op weg met de tip " Al gekeken naar de logboeken" en waar te vinden en dan waar na te kijken, als ik je een PB kan sturen leg ik je uit waarvoor ik dit allemaal opnieuw moet vragen hopende voor begrip.

Hoi,
dit door nog altijd knipperende cursor tijdens het opstarten/herstarten van Windows 10 Pro.
Kun je wat meer info geven?
Wat gebeurt er na de knipperende cursor?
Start Windows dan gewoon op of krijg je een zwart scherm met een raffel hardware info?
Het is waarschijnlijk een bios-instelling, maar zonder verdere info komen we niet verder.

Laatst bewerkt:
Hoi, na de knipperende cursor start Windows 10 gewoon op en geeft verder geen problemen. Voor het hele verhaal en afbeeldingen van het Bios kijk op de link op eerder gepost bericht, dit probleem is al vaker worden besproken maar nog niet worden opgelost.>> http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/867779-Cursor-op-startscherm
Zijn er nog vragen of tips dan hoor ik deze graag waarvoor mijn dank.

Laatst bewerkt:
Een dezer dagen krijgen we weer een berichtje of onze vraag is opgelost, nee uiteraard niet als niemand reageert op onze vraag of zie ik dit verkeerd? Indien er meer info nodig is had ik dit graag vernomen.

Dan is dit een duidelijke antwoord hopende dat je een oplossend antwoord kunt vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan