Chipsetfan loopt 'stroef'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Hallo,

Ik heb een Asus A8N-SLI moederbord. Hierop zit een nforce4-chipset, die actief gekoeld wordt middels een fan. Deze staat echter sinds enige tijd stil bij mij. Kapot is hij niet echt, immers als ik er een slinger aan geeft, draait het gewoon naar behoren. Waarschijnlijk zit er iets van stof tussen, of is het materiaal aangetast, waardoor de wrijving groter is dan normaal, en de fan niet meer draait.
Bij het opstarten van mijn PC krijg ik dan ook de melding over het betreffende. Ik geef dan weer een slinger aan de fan, en laat de PC verder opstarten. Wanneer ik nadat ik de fan heb aangeslingerd, de PC reset, komt de melding dan ook niet (logisch, wat de fan draait naar behoren).
Iemand enig idee hoe ik mijn fan kan repareren?

Als een vochtig wattenstokje en later een stofzuiger het aangekoekte vuil niet verwijdert, dan kun je nog een spuitbus met lucht kopen en deze gebruiken. (Hoge druk)

Vanzelfsprekend bij de wattenstok methode wel zorgen dat de pc even een paar minuten van het net blijft om het eventuele vocht te laten verdampen................ !

ps. pas bij zowel de stofzuiger als de (pers)lucht methode wel op dat je geen jumperblokjes van hun pinnetjes afzuigt of blaast, want dan zijn de foutmeldingrapen gaar. ;) :D

Maar met een wattenstokje kan ik toch nooit op de plek komen waar het vies is, aangenomen dat het punt waar het om gaat, het asje is waar de waaier-blaaden aan vast zitten? Met perslucht erop heb ik al geprobeerd. Probleem is echter dat ook dan het eerdergenoemde punt niet bereikt kan worden. Immers, als je van boven erop blaast, blaas je alleen op de bladen, en die beginnen dan als een gek te draaien. Het deel dat eronder ligt, echter. Voelt nog geen zuchtje. Of mis ik nu iets?

Stofzuiger heb ik overigens nog niet geprobeerd. Gaan we zometeen maar eens doen.

Ik reinig periodiek de pc met een wattenstokje (althans de fans) en kom daarbij bij "zichtbaar" aangekoekt vuil.

Je zou kunnen overwegen een nwe chipsetcooler te te kunnen kopen;)
deze zijn veelal niet duurder dan een eurootje of 10...

Fan eraf slopen, stikker lospeuteren en iets optillen, een drupje teflon, of siliconenspray in het lager laten lopen.

Zoals de man in het restaurant, vroeg, aan de juffrouw, heeft u ook een droog sneetje?, nee zij die juffrouw, het zijn mijn schoenen die zo kraken, de man wilde alleen een sneetje brood, voor zijn soep.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan