Chipsetkoeler maakt kabaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Ik heb een ASUS A8N SLI moederbord, en mijn chipsetfan maakt een vreselijk kabaal. Ik kan niet eens meer mijn muziek luisteren. De enige manier om er vanaf te komen is de zijkant van de kast openschroeven en de fan even een paar keer kort stopzetten...

Dit lukt soms, maar niet altijd, en zo kan het natuurlijk niet doorgaan. Wat moet ik doen? De chipsetkoeler vervangen?

hallo.

zou hem eerst even af halen en goed schoonmaken,en volgens een klein beetje slaolie en kijken of het verholpen is,lawaai maken ze ook wel eens als ze een beetje scheef zitten.

Ik heb de ventilator al eerder samen met mijn vader schoongemaakt met allerlei soorten spul enzo, maar dat werkte allemaal niet.
Ik zal een kijken of ie scheef zit :P

Geplaatst door held
je kan hem natuurlijk ook vervangen

kijk trouwens even bij Zalman, die hebben ook passieve koelers. dan zit je helemaal gebeiteld natuurlijk :p

Gr
Jeroen

Hehe, ja een passieve koeler zou perfect zijn :P Bij de MyCom zag ik een Zalman ZM-NB47J
67723mcl.jpg

Maar €8,-. Maar ik weet het niet, koelt zoiets wel goed? Een chipsetje wordt vrij heet, koelt zo'n aluminium dingetje dan wel goed genoeg?

ik gebruik niets anders :D
ook voor vga kaart gebruik ik een passieve koeling met een optional fan
werkt perfect, zolang je maar zorgt voor een goede airflow in je case

Geplaatst door held
ik gebruik niets anders :D
ook voor vga kaart gebruik ik een passieve koeling met een optional fan
werkt perfect, zolang je maar zorgt voor een goede airflow in je case

Ik denk dat het met de airflow wel goed zit hier. De chipsetkoeler heeft genoeg ruimte, er zitten geen draden voor enzo. Er zit een casefan in en een soort buis in de zijkant van de kast die ervoor zorgt dat de processor de lucht van buiten gebruikt en niet van de kast zelf (of zoiets, zoiets was het in ieder geval).

Mijn koeler die ik nu op de chipset heb zitten zit vast met drukschroefjes :confused: hoe haal ik die d'ruut?

onderkant van het moederbord kan je de drukschoef bevestiging zien
daar kan je die indrukken en op die manier door het moederbord heen krijgen

Aargh dan moet ik het moederbord uit de kast halen XD Ik denk dat ik dan toch maar wacht totdat ik bij mijn vader ben :p

:eek: ik denk dat ik de fan maar beter kan vervangen, zonet maakte hij weer een maf geluid en stopte de fan met draaien :confused: ik moest hem een duwtje geven voordat ie het weer deed :S

Ook zalman passive hier.
Zeer tevreden over!

Is natuurlijk wel verreiste dat je moederbord los gedaan moet worden, maar dat moet je ook doen als je de koeler wil vervangen natuurlijk.

Dus beter dan de passieve nemen, nooit geen last meer van dan!

Gister was mijn chipsetfan 4 keer uitgevallen. Ik kon die Zalman chipsetkoeler niet krijgen :( overal waar ik belde: 'Nee het spijt me, die heb ik niet meer, we krijgen ze weer binnen over twee weken.'

Nou zo lang kan ik dus niet wachten :p mijn vader heeft een nieuwe ventilator erin gezet. Het werkt perfect zo, ik hoor m amper en het koelt prima :)

Toch bedankt voor jullie hulp ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan