chkdsk blijft hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

12345hub

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2010
Hallo,
mijn computer start niet meer op. Nu heb ik de originele cd er in gedaan en geprobeerd met chkdsk /p de zaak te herstellen. Echter, bij 55% blijft de computer hangen. Dit duurt nu reeds meer dan een half uur. Wat moet ik doen??:confused:

Ik heb juist hetzelfde gehad als jij, zon 6 maanden geleden ;) Je bedoelt toch de hersteldisk van je vista of xp ofzo? Ik heb toen gwn eerst xp opnieuw geinstalleerd (ik had er vista op staan) en daarna vanuit windows xp de vista er op gezet, toen werkte het wel ;)

@canstro: Wat heeft het installeren van een ander besturingssysteem te maken met een data-corruptieprobleem op de C: schijf? Ik kan je tip niet aanbevelen.

@topic-starter (1234hub): Als de harddisk nog activiteit vertoont: Gewoon laten lopen.
Komt er na een uur of zo nog geen beweging in, herstart dan de pc, ga in Herstelconsole en doe ipv. chkdsk c: /p eens chkdsk c: /p /r
Het kan namelijk zijn dat er defecte sectoren op je harddisk zijn die de bestandsreparatie van /p blokkeren/tegenhouden.

PS: Deze check duurt waarschijnlijk enkele uren, afhankelijk van de grootte van de C: schijf.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo, ik denk dat ik het verkeerd heb omschreven. Mijn computer start niet op. Derhalve heb ik de computer met de cdrom opgestart. Toen gekozen voor R=herstellen. Daarna chkdsk /p. De computer start dan met het herstellen en geeft daarbij ook in procenten aan hoe de vorderingen gebeuren. Hij blijft dan bij 55% hangen. Ik kom niet verder, moet dus de computer met de aan/uit knop weer uitzetten en het verhaal weer van voren af aan beginne. Ik weet het gewoon niet meer.
Vorige week deed mijn computer helemaal niets meer en toen heeft iemand de harde schijf geformatteerd en opnieuw windows XP erop gezet en alle andere zaken aangesloten en geinstalleerd. De computer heeft een week goed gefunctioneerd en vanaf vanmorgen deed hij niets meer. Alleen opstarten in de veilige modus, maar daar kom ik ook niet ver mee.
Hoe krijg ik nu de herstelmogelijkheid goed aan de gang???

Bedankt Tijs,
ik ga dat nu uitproberen. Tot over enkele uren!!!!
H.

Wat is er onduidelijk aan mijn vorige posting? Dus in Herstelconsole (dat 'R' ding waar je het over had) ipv. chkdsk /p gebruiken:
chkdsk /p /r

Het feit dat het na een week alweer naar de haaien is doet 2 zaken bij mij opkomen:
1. Afhankelijk van het resultaat van chkdsk zou het kunnen zijn dat je harddisk aan het overlijden is (het vinden van bad sectors zijn een voorteken voor afsterven van de harde schijf).
2. Je hebt ondertussen iets geïnstalleerd (drivers en/of software en/of nieuwe hardware) die verantwoordelijk zijn voor het vastlopen en waarom Veilige modus nog werkt. Hiermee is trouwens NIET verklaard waarom chkdsk vastloopt met slechts de /p parameter!

Tijs.

Nog 1 aantekening:
Als je voor het gebruik van Herstelconsole een XP Cd hebt gebruikt zónder een Service Pack erin, terwijl de C: schijf groter is ingedeeld dan 137 GB én de C: schijf op een zgn. ATAPI/IDE schijf staat (dus met zo'n brede grijze datakabel), dan zou het kunnen zijn dat dáár je probleem vandaan komt. Zie o.a. hier voor meer achtergrondinformatie hierover.

Je kunt nakijken of er een Service Pack in de XP CD is geïntegreerd d.m.v. het verkennen van de schijf, en te kijken of er een .SP1 en/of een .SP2 en/of een .SP3 bestand in de hoofdmap staat (zie in bijlage dat op mijn XP CD SP1, SP2 en SP3 zijn geïntegreerd). Als er ook maar 1 servicepack in geïntegreerd is, dan is die grens van 137 GB niet de reden van je probleem, want treedt alleen op in XP CD's zónder een service pack erin geïntegreerd.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• sp_xp_cd.JPG
    sp_xp_cd.JPG
    9,6 KB · Weergaven: 110
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,
hij blijf weer op 55% hangen. Nog enige andere suggesties die ik kan doen?
Groet
Hub

Zie mijn vorige posting, en vertel ons of je deze keer wél chkdsk /p /r gebruikt hebt (zoals ik aangaf) of gewoon weer chkdsk /p

Tijs.

ik heb een cd rom. Daarop staat: recoverij CD-ROM Windows XP, Home Edition SP2.
Uiteraard heb ik wel chkdsk /p /r, zoals jij aangaf. Ik heb heel weinig verstand van computers, dus dat wat doorgegeven wordt geef ik dan ook precies in.:d

ik ben ook op de site aan het zoeken. Is dit een mogelijke oplossing of moet ik dat zeker niet doen?????
Probeer dit eens:

* Start uw computer met de windows cd
* Wacht tot het keuze menu komt.
* Kies hier de R van repair.
* Volg de stappen tot de dos-prompt
* Vul uw administrator wachtwoord in (dat van de windows)
* Als die niet bestaat voer niets in en klik enter
* Voer de volgende commando's (de ? staat voor de CDROM )uit:
* Copy ?:\386\ntldr c:\
* Copy ?:\386\ntdetect.com c:\
* fixmbr
* fixboot
* exit

Kan iemand mij nog even helpen, met mijn suggesties die ik net gedaan heb? Ik zit nu achter mijn laptop en probeer mijn pc te maken. Geen gemakkelijke klus, maar ik weet nu helemaal niet meer hoe ik die PC gestart krijg.?????

Je schreef dat Veilige modus wél werkt! Dát zou beteken dan de stappen waar je het over had niets zullen helpen (want daar ligt het probleem dan niet: Zonder correcte Master Boot record, zonder correcte Boot sector en zonder correcte NTLDR start ook Veilige modus niet op).

Wat je kunt doen is het volgende:
Start deze keer op Veilige modus, open Deze Computer, rechtsklik op de C: schijf, en kies Eigenschappen. Ga naar tabblad Extra, kies Nu Controleren, zet beide vakje en druk op Starten. Geef Ja op de vraag of het bij de volgende herstart moet plaatsvinden.
Herstart de computer. De scan en reparatie gaan dan vanaf de harddisk van start.

Dit is in principe hetzelfde als chkdsk /p /r in Herstelconsole, maar wellicht werkt dit toch beter, omdat er chkdsk versie van de harde schijf wordt gebruikt ipv. de versie van de CD.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik heb alles gedaan zoals aangegeven. Toen de computer geherstart en ook in de veilige modus. Nu hoor ik de computer wel ratelen, zie de knipperende cursor boven in het zwarte scherm,maar verder nog niets. Ik wacht dus nog af. :o

Sorrie voor mijn vele vragen:

MAAr enig idee hoe lang dat dit zwarte beeld blijft en hoe lang de proces duurt????
De cursor blijft gewoon knipperen, maar is er geen manier om het proces te volgen?

Wat schrijf je nou? Dat Veilige modus niet meer werkt? Dat werkte toch nog, zoals je in je startposting schreef?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb dus gedaan wat jij zei. Bij het heropstarten heb ik ook gekozen voor veilige modus. Maar ik kreeg alleen een zwart scherm met knipperende cursor. Ik hoor de computer wel ratelen alsof hij van alles aan het doen is. Maar ik heb geen idee hoe lang dat dat duurt. Moet ik nu gewoon wachten (ik denk dat er niet veel anders op zit) en is dat ook gewoon zo. Ik durf hem nu niet opnieuw uit te zetten, want misschien is alles wel zinvol?? Wat een problemen he, maar ik wil er toch graag zelf (met jullie hulp) uitkomen.
Derhalve mijn vraag: kan ik dat proces niet op de een of andere manier volgen?
Of had ik de computer niet in de veilige modus moeten starten???

Kijk, je had het in je startposting erover dat Veilige modus werkte. Logisch dus dat ik ervan uitga dat Veilige modus nog steeds werkt, nietwaar?

Laat de computer maar gewoon staan, zéker zolang er nog geratel van de harddisk is. Wellicht start Windows nog gewoon door na een (hele) tijd.

Mocht het na een uur vanaf nu nog niet zijn doorgestart:
Maak een opstartbare Hirens Boot CD (link: http://www.hirensbootcd.net/), door het .ZIP bestand uit te pakken en van het resulterende .ISO bestand een CD te maken (in Nero: Recorder -> Burn image, in ImgBurn: Write image file to disc), daarvan opstarten en kiezen voor Mini Windows XP. Zodra Mini Windows XP is opgestart, dubbelklikken op My Computer, rechtsklikken op de C: schijf, kies Properties, kies tabblad Tools, klik de knop Check Now..., zet beide vinkjes aan en druk op Start.

Zodra gescand en gerepareerd weer normaal opstarten, en hopelijk werkt het dan weer goed.

Wat je op deze manier gedaan hebt is eigenlijk hetzelfde als ik je in Veilige modus had willen laten doen. Een verschil is dat de scan direct en volledig binnen de Mini Windows XP kan worden uitgevoerd, dus zónder herstart zoals in Veilige modus nodig zou zijn geweest.

Tijs.

Ik ben hartstikke blij met je hulp, maar een opstartbare Hirens Boot Cd kan ik absoluut niet. Ik heb op de link geklikt, maar de rest is abacadabra.
De computer ratelt nog.
Wel even ter verduidelijking: de veilige modus werkte wel, toen heb ik gedaan wat jij aangaf:
Wat je kunt doen is het volgende:
Start deze keer op Veilige modus, open Deze Computer, rechtsklik op de C: schijf, en kies Eigenschappen. Ga naar tabblad Extra, kies Nu Controleren, zet beide vakje en druk op Starten. Geef Ja op de vraag of het bij de volgende herstart moet plaatsvinden.
Herstart de computer. De scan en reparatie gaan dan vanaf de harddisk van start.

En bij de herstart heb ik gekozen voor de veilige modus. Want NORMALE opstart doet hij niet. Zodoende.
Ik ben benieuwd!!!
MAar wel fijn dat er mensen meedenken!!!!!!!

Je had gewoon voor normale opstart hebben moeten kunnen kiezen nadat je die vinkjes had gezet in Veilige modus en daarmee de controle van de C: schijf had aangegeven om te laten plaatsvinden bij de volgende herstart.
De schijfcontrole vindt namelijk plaats vóórdat Windows zelf wordt opgestart (dus in een tekst-scherm, niet in een grafisch scherm).

Ok, als ik je goed begrijp ratelt de harddisk nog steeds. Laten we er dan vanuit gaan dat er nu een scan bezig is. Zolang er nog (flink) gerateld wordt ga ik ervan uit dat er gescand wordt.

M.b.t. Hirens boot cd: Feitelijk maak je een opstartbare cd waar een 'mini XP' inzit, die van CD opstart ipv. de harddisk.
In de downloadsectie van Hirens Boot CD kun je op het knopje Continue drukken om de laatste versie te downloaden. Het bestand dat je dan download heet Hirens.BootCD.10.1.zip
Die kun je uitpakken, zodat de inhoud (waaronder het bestand Hiren's.BootCD.10.1.iso) beschikbaar komt.
Dat Hiren's.BootCD.10.1.iso bestand kun je dan met Nero of Imgburn branden naar CD (zie vorige posting) zodat je (o.a.) een 'reddings XP' versie hebt (=Mini Windows XP waar ik het over had) die vanaf CD opgestart kan worden.

Hopelijk is de computer/laptop op dit moment aan het doen wat we ervan hopen (scannen en repareren), dus laten we gerust een uur wachten (zeker zolang de harddisk nog aan het ratelen is).

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan