chkdsk?? in XP???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boons030

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2001
Als ik mijn C-schijf(SATA-NTFS) onder XP wil defragmenteren en daaraan voorafgaand een analyse opdracht geef dan geeft het systeem een melding dat er een geplande taak staat voor schijfcontrole. Ik wordt gevraagd chkdsk/f te draaien.Maar hoe moet dat en waar??
Windows Help biedt mij geen aanknopingspunt en dit lijkt mij een DOScommando en dus niet echt ongevaarlijk.Wie herkent dit en weet de oplossing??
groet,
Tejay:confused:

start - uitvoeren en dan type je chkdsk /f
Dan kom je in een dos scherm daar staat de vraag of dit de volgende keer uitgevoerd moet worden als de computer opstart daar type je j en geeft een enter.
Nu start je de computer opnieuw op en je schijf zal dan nagekeken worden.

Let op de spatie tussen k en /

En ja het is een dos commando, gevaarlijk nee.

Puppie dank je wel,
Het blijft hetzelfde. Ik krijg geen toegang tot de schijf.
Dat is tenminste de melding in het blauwe scherm.
groet

Kijk eens in je Taakplanner of daar een taak gepland staat!

Start > Configuratiescherm > Geplande Taken.

Er zijn geen taken gepland.
Waarschijnlijk ligt het aan mij maar het verhaal op beginners web zegt me onvoldoende.
Ik kom er nog niet uit maar zal nogmaals studeren op het beginnersweb verhaal.

Probeer het volgende eens:

*Foutcontrole Lokaal Station C.

Start > Deze Computer > Lokaal Station C > Eigenschapen > Tabblad Extra > Foutcontrole > Nu Controleren > Vink daar alle twee de opties voor schijfcontrole aan > Klik starten. Hierna zal je pc bij de eerst volgende opstart beginnen met Foutcontrole. Onderbreek deze niet! Als je hier mee klaar bent doe dan vervolgens defragmenteren in de Veilige Modus. Dit kan door F8 in te drukken tijdens opstart. Als het niet lukt met F8 dan zo:

1 - Sluit alle programma's af en klik dan op 'start' en daarna op 'uitvoeren'.
2 - Type in de balk het woord 'msconfig' (zonder de ' tekens) en druk dan op 'enter'.
3 - Klik in het scherm wat verschijnt op het tabblad 'boot.ini' en zet dan een vinkje bij de regel '/safeboot'.
4 - Klik dan op 'ok' en start de pc opnieuw op als dat gevraagd wordt.
5 - De pc zal dan opstarten in de veilige modus, maar je moet er rekening mee houden dat dit enkele minuten kan duren.

Om weer in normale modus op te starten, moet je deze stappen herhalen maar het vinkje bij '/safeboot' verwijderen.

Succes.

Het probleem is met het zorgvuldig volgen van het laatste advies dat werd gegeven door Lei Slaats, opgelost.Hartelijk dank voor jullie hulp.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan