Chkdsk wil niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisd1

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Berichten
777
Hallo,
Mijn win11 is plotseling traag.
Als ik chkdsk probeer krijg ik de melding:
Wie??
 

Bijlagen

  • 2023-11-19 (1).png
    2023-11-19 (1).png
    23,4 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Dit is normaal. Chkdsk kan voor de systeemschijf/ssd alleen maar uitgevoerd worden als windows niet actief is.
Daarom staat er de vraag of u chkdsk later wilt uitvoeren.
Als u Y geeft en dan de pc herstart wordt chdsk uitgevoerd voordat windows start.

Overigens kan windows ineens erg traag worden als er bijv een grote update verwerkt wordt.
 
Yes gebruiken en opnieuw opstarten, latten lopen tot er vanzelf opnieuw wordt opgestart.
 
Gaan we nu een dobbelsteen opgooien welke i5 je hebt? Mijn kristallen bol heeft een vrij weekend....
 
Ik zie een waarschuwingsteken bij 'Memory Load'?
 

Bijlagen

  • 2023-11-20.png
    2023-11-20.png
    443,3 KB · Weergaven: 11
Kunt u ons een overzicht geven van de configuratie: cpu, mem, SSD's/of HD's type, omvang, etc.
En kijk eens of er nog genoeg ruimte zit op de HD/SSD waar windows op staat
 
Zie bijlage; Mijn SSD van 237 GB is half leeg;
 

Bijlagen

  • 2023-11-20 (1).png
    2023-11-20 (1).png
    101,8 KB · Weergaven: 6
Kijk eens in taakbeheer of er een onderdeel staat wat veel geheugen gebruikt, dat is de oorzaak dat de boel traag is, het geheugengebruik van iets.
 
toetscombo <shift><ctrl><esc> brengt je meteen in taakbeheer.
 
Werk in Excel - 240 MB; verder alleen Chrome en Verkenner als grote gebruikers (resp 550 en 160 MB) en de processor staat op minder dan 7% en geheugen op 64%.
 
Maak je deze temp map eens helemaal leeg:
Code:
%LOCALAPPDATA%\Temp
Soms zijn er bestanden die gelockt zijn door het systeem omdat je ingelogd bent.
Als zij het probleem vormen dat werkt het het snelste als je uit je account uitlogt en als admin inlogt op een admin account. Heb je zo een apart admin account niet apart, maak er dan een aan, altijd handig als een ander (admin) account corrupt raakt.
Dan zet je de verborgen mappen op zichtbaar in de Verkenner en ga je naar:
Code:
C:\Users\naamprobleemaccount\AppData\Local\Temp
of
Code:
C:\Gebruikers\naamprobleemaccount\AppData\Local\Temp
En wis daar wat je eerder nog niet kon doen.
 
Kijk bij Apparaatbeheer of er uitroeptekens staan in de uitgeklapte categorieën. Deze drivers werken dan niet. Ga dan naar Beeldschermadapters en kijk of de driver voor het grafische wel de juiste is. Een achteruitgang in geheugen en snelheid duidt er op dat dit niet in orde zou kunnen zijn en misschien werkt de grafische driver wel helemaal niet. Windows kan een ongeschikt beeld stuurprogramma installeren als update dus kijk bij de Eigenschappen van welke datum het is.
Het is voor goede werking ook belangrijk dat de chipset drivers geïnstalleerd worden als deze beschikbaar zijn op de site van de computer leverancier of de maker van het moederbord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan