Chkdsk??!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stormivan

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2006
Hey mensen, kon de juiste topic niet echt vinden voor mijn vraag maar de rede waarom ik verschillende programma's waaronder degene van mijn vraag valt was vanwege een virus/fout dus post het hier maar.

Een tijd geleden waren er een aantal dingen mis met de pc.
Dit was vooral mn eigen schuld doordat ik geen firewall aan had staan, geen scanners had op wat voor gebied dan ook dus heb het internet toen afgespeurd naar deze dingen.

Ik gebruikte/gebruik altijd AVG en Ad-Aware en nu sinds kort een programma waar ik in de trial en nu volledige legale versie veel baad bij gehad heb; Tune Up Utility's 2008.

Eerder sinds ik de pc had heb ik een programma geïnstalleerd genaamd CheckDisk (in pc genaamd Chkdsk).
Dit programma deed iets soort gelijks als één van de opties in Tune Up maar ik was er niet echt tevreden mee dus had het programma verwijderd.

Probleem nu is dat als ik Tune Up zeg om de disken te scannen op fouten en dus automatisch de computer moet laten opstarten zegt een blauw scherm (nog voor windows opstart) dat er al een eerdere taak was gegeven om de disks te checken.
Dan heb ik de keuze uit uitvoeren en annuleren.
Als ik annuleer dan loopt de pc geheel vast, pas na ruim 10 keer op reset te drukken start de pc weer op.
Dan moet ik hem dus laten scannen.
Dit nu ruim 16 keer gedaan vandaag maar de pc blijft zeggen dat Chkdsk voorang krijgt op Tune Up. Dus Tune Up kan de controlle niet uitvoeren omdat Chkdsk steeds de hoek om komt kijken terwijl ik dat programma al lang en breed verwijderd had.

Ik heb start>zoeken gedaan op chkdsk en 1 resultaat hierbij.

Bestandstype: Toepassing
Beschrijving: Check Disk Utility
Grootte: 11.5 kB (11.776 bytes)
Grootte op schijf: 12.0 kB (12.288 bytes)

Gemaakt: donderdag 2 maart 2006, 14:00:00
Gewijzigd: donderdag 2 maart 2006, 14:00:00
Laatste geopend: Vandaag 7 juli 2008, 17:16:58

Je kan dus zien dat ik het programma erop gegooid heb in 2006.
Sinds 2006 heb ik al 5x de pc helemaal leeggegooid.
De eerste 3x Windows XP Pro er opnieuw opgezet.
Daarna Windows Vista Home Premium er op gezet.
Als laatste Vista verwijderd en XP er weer op gezet.
Bij deze acties was ik steeds al mn gegevens, software en instellingen kwijt geraakt.
Hoe kan het dan in hemelsnaam zo zijn dat Chkdsk dit gewoon allemaal overleefd heeft en er nog steeds opstaat :confused:
Hoe kan ik he programma gewoon definitief van mn pc afhalen?

Als iemand me kan helpen, thx :)

Laatst bewerkt:
.
.
Dat lijkt mij nou echt geen goede oplossing. Bovendien is dat wat hier beweerd wordt helemaal niet waar. Heel ondeskundig en onprofessioneel.
.
.
Er is sprake van een naamsverwarring. Windows Xp maakt standaard gebruik van het systeemonderdeel Chkdsk om de schijf regelmatig bij het opstarten te scannen, Chkdsk wordt dus met Windows bijgeleverd en is een onlosmakelijk onderdeel hiervan. Bij fouten wil het wel eens voorkomen dat Chkdsk iedere keer dat je opstart gaat scannen op de laatst gebruikte partities maar dat lijkt me hier zo te lezen niet het geval. Normaal scant Checkdsk eens in de aantal malen dat je opstart en ook wanneer de computer werd uitgeschakeld zonder af te sluiten. Mogelijk wordt Chkdsk bij jou geactiveerd door het gebrekkig afsluiten van TuneUp of een daarmee direct samenhangende instelling.

Voor oplossing van dit probleem is het ook wel mogelijk om Chkdsk uit te schakelen. Er is slechts weinig risico als de hardware goed is en je geen schijffouten verwacht doordat de stroom kan uitvallen of iets dergelijks. Je moet dan handmatig maar eens schijfcontrole doen.

De juiste manier om Chkdsk het opstarten te verhinderen is met gebruikmaking van de /x parameter na de chkntfs opdracht op de prompt. Voor de prompt ga je naar Start - Uitvoeren en geef je de opdracht CMD (je kunt hieruit terug met de opdracht Exit). De /x parameter zal een partitie uitsluiten van de automatische controle. Als je alleen een C: partitie hebt dan is de te geven opdracht: "chkntfs /x c:" Wanneer je twee partities hebt: "chkntfs /x c: d:" Ik ga er gewoon vanuit dat dit de schijfletters zijn.

Dit werkt namelijk door het register aan te passen op het onderdeel BootExcecute. The BootExecute waarde staat in de volgende register sleutel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CURRENTCONTROLSET\CONTROL\Session Manager

De standaard waarde voor BootExecute is autocheck: autochk *. Als je de /x parameter gebruikt, zal het een /k waarde voor de asterisk zetten. The /k waarde sluit volumes uit van het gescand worden voor de aanwezigheid van een vuile bit. Goed om te weten. Bijvoorbeeld: het commando chkntfs /x c: op de opdrachtregel zou het register aanpassen naar autocheck autochk /k:c *

Hopelijk weet je het nu en heb je dan geen conflict met Chkdsk meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan