ChrystalDiskInfo geeft alarmerende mededeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik kreeg van ChrystalDiskInfo een alarmerende mededeling betreffende mijn WD Elements Schijf van 2TB.

In het geel aangegeven "Huidige Wachtende Sectoren", waaruit ik concludeer dat die schijf op sterven na, dood is.

2021-08-21 (4).png

Is er echt helemaal niets meer aan te doen?

Met Vriendelijke Groet
Dukkel

Zo snel mogelijk een backup van maken en vervangen.

Hoi Edmoor

Ik heb al een Backup van dat schijfje gemaakt.

Niks meer aan te doen???

Hoi Edmoor

En wanneer begint het echt "aan te lopen" ?
En is verdere uitstel niet verantwoord?

Ik zou het risico niet willen lopen.
Hetzelfde had ik laatst met een 4TB schijf.
Direct een backup van gemaakt en vervangen door een 10TB schijf.

Garantie?
1. Dat ligt aan de functie van de schijf. Alle data ook aanwezig op andere schijven dan kun je deze nog wel gebruiken. Maar onbetrouwbaar.
2. Is alle data veilig/overgezet dan kun de schijf nog zero'ing (zero fill hard drive).
typ cmd
run as administrator
format g: /fs:NTFS /p:0
Kies de juiste schijfletter
Procedure kan heel lang duren!
Volgens mij kun je de schijf dan mogelijk weer veilig gebruiken.

Laatst bewerkt:
Garantie?
1. Dat ligt aan de functie van de schijf. Alle data ook aanwezig op andere schijven dan kun je deze nog wel gebruiken. Maar onbetrouwbaar.
2. Is alle data veilig/overgezet dan kun de schijf nog zero'ing (zero fill hard drive).
typ cmd
run as administrator
format g: /fs:NTFS /p:0
Kies de juiste schijfletter
Procedure kan heel lang duren!
Volgens mij kun je de schijf dan mogelijk weer veilig gebruiken.

Hoi Senso
Ik heb vannacht de hele nacht HDD LLF Low Level Format Tool V440 er aan laten werken.
Resultaat: Nihil
Dus ik beschouw die schijf als "stervende"

Hallo Mensen,

Ik heb een beetje huiverig geworden door die "Huidige Wachtende Sectoren" op één van m'n HDD's.

Nu heb ik ook nog een NAS, met 2x WD RED 3TB erin.

Hoe kan ik die nu ook controleren ?

Want ChrystalDiskInfo kan die schijven niet zondermeer bereiken??

Soms heb je wel geluk. Maar goed, als het niet lukt met zero fill, dan is het pech hebben. Overigen zou Aomei partition manager ook zo'n tool hebben. Gezien het aantal inschakelingen en bedrijfsuren (vind ik laag), zul je een slecht exemplaar getroffen hebben.
Nu heb ik ook nog een NAS, met 2x WD RED 3TB erin.
Daar zou ik me niet druk om maken.

Laatst bewerkt:
Hallo Senso

Bedankt !! Als ik gelegenheid heb zal ik Aomei van stal halen.

Maar nu heb ik dat programma nog niet

Beste Senso

Ik weet niet of het programma "HDD LLF Low Level Format Tool V440" kent.

Over dat programma schreef ik al eerder in bericht#8 dat ik dát de hele nacht al had laten lopen.

En dat Low Level Format Tool schrijft allemaal nullen daarom duurde het dan ook 8uur voordat die 2TB schijf beschreven was.

Alléén het resultaat was NUL aanmerking van ChrystalDiskInfo bleef, die was dus NIET opgelost

En het resultaat zal bij jouw programma niet anders zijn.

Maar......., wél hartelijk bedankt voor het meedenken.

MVG
Jan Filarski

Laatst bewerkt:
Heb je gelijk aan. Ik weet niet hoe jij die schijf gebruikt hebt. Mijn ervaring is dat als je schijven gebruikt voor het maken van back-ups deze 'vol' moet laten lopen en niet één tot drie back-ups maken van bv 50 GB, maar zet er zestien of meer op van 50 GB etc.

Ik had bij de eerste procedure altijd meldingen van cyclische redundantie fouten en heb schijven vervangen en bij toepassing van de tweede procedure nooit meer fouten gehad.

Ja Senso

maar de fouten waar jij nu mee komt zijn wel van een andere orde als "Huidige Wachtende Sectoren".

Want dát zijn fouten in de schijf (of de oppervlakte zelf) en die kun je niet uitwissen.

Alleen maar de schijf vervangen, want het is ook geen garantie kwestie, want de garantie liep tot 18 September 2018

Dus ik zal de knip moeten trekken. :evil:

Ja, jij hebt er verstand van. Ik dacht dat dit soort errors ook kwam door kapotte sectoren maar jij zegt dat het anders ligt. Mij prima. Toch vreemd > inschakelingen en gebruiksuren zijn niet veel n.m.m. De knip trekken voor jou vervelend, maar wel goed voor de economie. De ECB wil dat iedereen veel geld uitgeeft.

Ja, Senso

Die gebruiksuren zijn veel meer, dat komt omdat ik meestal m'n PC aan liet staan en vroeger dus nooit uit zette.
Nu doe ik hem 'savonds uitzetten en 'smorgens weer opstarten. Dan krijg je uiteraard meer opstartingen.

Dat begrijp ik. Ik vind beide laag. Jij maakt dan duidelijk hoe die verhouding tot stand komt. Wellicht als je de pc langer aan laat staan, moet je een ander type schijf kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan