• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfer berekenen adhv N-term

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ytos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ytos

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Het Cito berekent cijfers met een zogenaamde N-term. De formule die het Cito standaard gebruikt is C=9*(S/L)+N

Hierbij geldt:
C = cijfer
S = score (aantal behaalde punten)
L = schaallengte
N = Normeringsterm

(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/N-term)

Het Cito biedt een bestandje aan (omzettingstabel.xls) waarbij je een schaallengte kunt invullen en een N-term. Vervolgens kun je aflezen welk cijfer een leerling krijgt bij een gegeven score. Helaas is dit bestand dusdanig beveiligd, dat ik de formules niet kan zien.

Ik heb een vergelijkbaar bestand gemaakt, maar dan zodanig, dat als ik een score invoer het cijfer direct getoond wordt. De reden dat ik het zo wil, is omdat ik per klas wil zien hoe er gescoord is en de resultaten wil kunnen vergelijken. Daarnaast heb ik m'n lijst zo aangepast, dat ik in één oogopslag kan zien hoe een toets gemaakt is (met voorwaardelijke opmaak, waarbij cijfers > 5,4 in groen worden weergegeven). Tenslotte kan ik ook zien wat het gemiddelde is en hoeveel onvoldoendes er zijn.

Het volgende probleem doet zich nu voor. Bij een N-term > 1 wordt het hoogste cijfer ook > 10. Andersom zal bij een N-term < 1 het hoogste cijfer nooit meer een 10 worden. Ongeveer hetzelfde geldt ook voor het laagst haalbare cijfer (altijd 1). Het Cito heeft hiervoor zg. grensrelaties geformuleerd. Ook deze staan weergegeven op de eerdergenoemde Wikipedia-pagina.

Helaas lukt het mij niet om deze te integreren in mijn Excel-bestand. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet doen. Is er iemand die me hierbij kan helpen?

In de bijlage vind je het bestand zoals ik het ongeveer wil hebben. De opmaak zal ik aanpassen zodra de formules naar zin zijn. Idem voor de beveiliging van cellen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Bijlagen

Die omzettingstabel.xls is niet beveiligd en er worden geen formules gebruikt.
Er is VBA code achter het werkblad en in een module die voor de berekening zorgt.
Die code kan je zonder probleem bij.

De bladbeveiliging kan je er zo af halen omdat er geen wachtwoord is gebruikt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie edmoor. VBA-code had ik nog niet aan gedacht.

Ik kreeg een melding over beveiliging en zag geen formule, waaruit ik m'n conclusies trok. Ik begrijp nu dat het slechts om celbeveiliging gaat. Ik ga eens kijken of en zo ja hoe ik die VBA-code kan integreren in m'n eigen sheet.

zelfde bestand met voorwaardelijke opmaak: de omlijnde cellen zijn de bron van het cijfer. (soms zijn er 2 mogelijkheden)
je kan natuurlijk alles in 1 formule samenvoegen. of kolommen verbergen.

Bijlagen

Dank voor al je inspanningen Sylvester, maar helaas krijg ik een melding dat alledrie de bestanden niet geopend kunnen worden, omdat ze beschadigd zouden zijn. Ik werk momenteel met Office2019. Ik ga het morgen op m'n werk nog even proberen met een oudere versie, te weten Office2016.

met excel2013 geen problemen.

Gewoon negeren die mededeling en klikken op de knop dat je ondanks de waarschuwing het bestand vertrouwt (en dus sylvester-ponte). ;)
Lijkt me een simpele compatibiliteitskwestie.

Het kan zijn dat het wel goed gaat als je eerst Excel opent voordat je de download laat openen in Excel. Als ik een bestand rechtstreeks via een download in Excel probeer te openen EN Excel is nog niet gestart, dan krijg ik allerlei VBA project foutmeldingen. Deze voorkom ik eenvoudig door eerst Excel te openen en dan pas een bestand te downloaden. Irritant, maar het werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan