• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cijfer door letters vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter D-J
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

D-J

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2006
Ik heb 2 werkbladen.

In werkblad 1 heb ik een kollom met cijfers deze wil ik in werkblad 2 opnemen maar dan vervangen door letters.

Dit moet in een vaste volgorde gebeuren.
1=A
2=B
3=C enz.....

dus staat er in werkblad 1, kolom A, Cel A1 een 3 dan moet er automatisch in werkblad 2 kolom A Cel A1 een C komen.

Je zal of een lange "als" formule moeten maken of een verborgen tabel en dan bijv. verticaal zoeken.

=CHAR('eencelverwijzing'+CODE("A")-1)

In de engelse versie.
CHAR() Zal wel iets als KARAKTER() of TEKEN() in de NL versie zijn.
En CODE() kan ik niets voor verzinnen. Even zoeken bij de tekst functies in Excel.
PS: CODE("A") moet 65 opleveren, de ASCII code voor een hoofdletter A (goh, die wist ik nog uit m'n hoofd).

Edit: Grrrr... ik had iets tussen < en > staan, dat hapt het forum niet.

Laatst bewerkt:
ken wel deze:

Sub Replace()
Cells.Replace What:="4", Replacement:="999", LookAt:=xlPart, SearchOrder _:=xlByRows
End Sub

maar dat is in het zelfde werkblad.

En ik wil juist de waarde van blad 1 (een cijfer) vervangen en plaatsen in werkblad 2 door een Letter.

D-J zei:
In werkblad 1 heb ik een kollom met cijfers deze wil ik in werkblad 2 opnemen maar dan vervangen door letters.
1=A
2=B
3=C enz.....
dus staat er in werkblad 1, kolom A, Cel A1 een 3 dan moet er automatisch in werkblad 2 kolom A Cel A1 een C komen.
=ALS(Blad1!A1="";"";TEKEN(Blad1!A1+64))
Rekening houdend met foutieve invoer op blad1:
=ALS(EN(Blad1!A1>=1;Blad1!A1<=26);TEKEN(Blad1!A1+64);"")
Dit is alleen voor hoofdletters.
Probeer het voor kleine letters nu zelf eens uit te zoeken (evt. mbv de helpfile).

Franç.

Laatst bewerkt:
Ron321 zei:
Je zal of een lange "als" formule moeten maken of een verborgen tabel en dan bijv. verticaal zoeken.

Ben werkelijk nog een beginner;

dat met die lange ALS formule....zou je dat misschien nog kunnen toelichten?:o

Doe nu maar gewoon =TEKEN(wijs_naar_een_cel + 64)

Dan komt het wel goed. Even aangenomen dat in de cel waar je naar 'wijst' een getal in het bereik 1..26 staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan