• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cijferlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Poetsie66

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Hallo,

Voor mijn werk in het onderwijs ben ik bezig een cijferlijst te maken.
Ik ben al erg ver en heb het bijna zoals ik het wil hebben.

Ik heb alleen 1 probleempje. Soms heb je door omstandigheden wel eens dat iemand een cijfer niet haalt.
Nu wil ik graag in mijn bestand dat hij dat cijfers dan niet mee rekent in de gemiddeldes.Bekijk bijlage cijferlijst.xls

Ik wil dus graag dat de lege hokjes bij persoon A, B en C (zie bijlage) niet meegerekend worden in het gemiddelde.
Maar het moet wel zo blijven dat ik de weging in rij 3 moet blijven kunnen invoeren.

Wie kan mij helpen met een formule?

Met vriendelijke groet,
Erik Poetsma

Vervang je formule in W6 voor deze iets kortere MATRIX-formule:
Code:
=ALS(SOM(C6:V6)=0;"";SOM(C6:V6*$C$3:$V$3)/SOM($C$3:$V$3*ISGETAL(C6:V6)))

in engels
=IF(SUM(C6:V6)=0,"",SUM(C6:V6*$C$3:$V$3)/SUM($C$3:$V$3*ISNUMBER(C6:V6)))
Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Excel zet dan zelf de accolades { en } om de formule heen. Hierna doortrekken naar beneden met de vulgreep.

Succes,

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het snelle antwoord! Het werkt :)

Ik begrijp de formule voor het grootste deel. Ik snap alleen 'ISGETAL' niet. Wat doet dat?

Ik zal de vraag op beantwoord zetten.

Groet,
Erik

Het stukje ISGETAL() kijkt of er in de betreffende cellen een getal staat of niet.
Voor elke cel waar een getal in staat geeft hij een WAAR en voor elke waar geen getal in staat een ONWAAR.
Nu ziet excel de WAAR ook wel voor een 1 aan en een ONWAAR voor een 0, en op deze wijze kan je er mee rekenen. En dat is precies wat dit stukje doet.

Succes en bedankt voor het op afgehandeld/opgelost zetten. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan