• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cijfers en letters scheiden in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruva

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
157
Wie kan mij helpen,

Het volgende probleem leg ik voor,
in een cel staat bijvoorbeeld hetvolgende wiel-12548xxx
ik wil dus 1 kolom toevoegen die dan alleen de cijfers bevatten.

dus in een kolom heb ik dan de "tekst" wiel, de volgende cel heb ik dan "cijfers"12548xxx

het is wel op te lossen met de functie left en right,
echter het aantal cijfers en letters is steeds anders.

ik ben benieuwd

groet Hans
 
Selecteer de kolom met je gegevens.
Kies onder het menuitem 'Data' voor 'Tekst naar kolommen'.
Kies voor 'Gescheiden' en klik op volgende.
Bij overige voer je het - teken in (want jij gebruikt dat hier als scheidingsteken).
Klik op volgende.
Kies het juiste gegevenstype per kolom en/of de bestemming en klik op voltooien.
... je wens is in vervulling gegaan ...
 
Bijgaand voorbeeldje met macro.
Maakt niet uit waar letters en cijfers staan, letters komen in een kolom en cijfers in een andere.
 

Bijlagen

  • letterscijferssplitsen.zip
    10,8 KB · Weergaven: 286
Beste Jan en Fihod, bedankt voor jullie reacties, Fihod jou optie heb ik uitgeprobeerd, werkt goed, echter in mijn no komt weleens 2X een "min"voor bv wiel-1243-001. dus daar ben ik nog niet uit.

Beste Jan, jou optie "macro" werkt ook goed maar in bovenstaand voorbeeld zet de cijfers zo neer 243333001 inplaats van 243333-001, dit heeft ongetwijfeld met celeigenschappen te maken, maar die staat er niet standaard in, wat moet ik nu invoeren bij celeigenschappen "aangepast".

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Alvast bedankt.

Mocht ik niets vernemen dan in ieder geval een fijn weekend.
 
mogelijke oplossing is: de kolommen met de cijfers weer samenvoegen
als het manueel te omslachtig is kun je het eventueel met een eenvoudig macro doen
 
Ik heb de macro van Jan even iets aangepast.

Er wordt gezocht naar het eerste getal dat gevonden wordt en de positie wordt gebruikt om een linker deel en rechterdeel in kolom B en C te plaatsen.

N.b. Als de sub string uit alleen maar getallen bestaat zal excel het ook als getal zien, d.w.z. rechts uitlijnen.
Zit er ergens nog een letter of '-' in wordt het automatisch als tekst gezien en links uitgelijnd.
 

Bijlagen

  • letterscijferssplitsen v2.zip
    8,4 KB · Weergaven: 113
Laatst bewerkt:
Beste Withaar,

Ik ben er nu bijna hoor, de macro die je aangepast hebt van Jan (met dank nog aan Jan) scheid de letters van de cijfers perfect, er zit nog 1 probleem in, ik heb uiteraard een hele kolom met deze combinatie, wanneer ik nu de eerste cel aktiveer, en gebruik dan vervolgens de macro, zit hij de eerste cel goed neer, netjes gescheiden, alle daar onderliggende zet hij dan vervolgens verkeerd neer, misschien kan je me daar nog mee helpen.

Met groet aan alle excelfreaken,
 
Versie 3, teller i moest ook nog even terug gezet worden op 0 voordat de macro verder gaan met een nieuwe regel.
 

Bijlagen

  • letterscijferssplitsen v3.zip
    9,9 KB · Weergaven: 215
Mijn probleem is opgelost, mijn speciale dank aan Jan, Fiod en Withaar, tot het volgende vraagstuk
Groetjes,

Hans
 
:thumb: Heren! Alhoewel 2 jaar na dato.. Hartelijk dank voor deze waanzinnige macro. Voor het scheiden van straat en huisnummer gebruikte ik alleen de zoek en vervang functie met * met als gevolg bijna rsi... En nu, 1 druk op de knop.
Geweldig Complimenten!
 
Ik kwam nog een mooi oplossing op www.ozgrid.com tegen.

Niet direct bruikbaar in europa (ivm het verschil komma of punt als decimaal scheidingsteken) dus die heb ik even aanpast.
Via VBA wordt een formule aangemaakt die je direct in Excel kunt gebruiken.

Nog een aardige aanvulling leek me.
 

Bijlagen

  • AlleenGetal.xls
    36,5 KB · Weergaven: 241
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan