• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cijfers koppelen aan beloning met staffel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans72

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2015
Beste helpers,
Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende:
Ik zou behaalde schoolcijfers willen koppelen aan een beloning in €uro's volgens een staffel.
Doel is dat bij invullen van een cijfer de 'pot' automatisch wordt bijgewerkt. Ter verduidelijking in de bijlage de spelregels met staffel.

Gr Hans

Bijlagen

Met deze layout kan dat alleen met VBA en dan zie ik een groot gevaar: wat als je een typefoutje maakt?
Verder is het resultaat oncontroleerbaar, omdat alles afhangt van de (toevallige?) volgorde waarin cijfers zijn ingevoerd.
Ik zou ervoor pleiten om de cijfers onder elkaar in chronologische volgorde in te voeren, dan kun je het met formules af.
Of de regels voor <1 en 10 aanpassen (pot op € 0,00 / verdubbelen), zodanig dat je het met de huidige layout eenduidig kunt berekenen.
Trouwens toch zuur als je eerst 50 tienen haalt en als laatste een nul....
Misschien eerst alles berekenen behalve de tienen en de cijfers <1. Vervolgens de uitkomst maal 2 voor elke tien en maal 0,5 voor elk cijfer <1?
Ik noem maar wat, uit de losse pols. Dan ben je onafhankelijk van de volgorde waarin de cijfers zijn behaald.

Excuses als ik doordram, maar ik heb mijn voorstel even uitgewerkt in bijgaande versie.
Voor de goede orde: die wijkt dus af van de oorspronkelijke vraag, die m.i. alleen met VBA kan worden opgelost (met kanttekeningen).

Bekijk bijlage Cijferlijst MB.xlsx

Edit: kan trouwens in de miljoenen lopen als er veel tienen gehaald worden ...

Laatst bewerkt:
De exacte mogelijkheden en beperkingen van mijn vraag kan ik moeilijk inschatten dus ben blij met je verduidelijking en uitwerking.
Het is idd zuur wanneer er een 0 gescoord wordt maar in de speluitleg heb ik genoemd dat 'buitengewone' scores besproken worden en dat er een passende oplossing wordt gevonden ;) En over die hoeveelheid 10-en zit ik niet echt in hoor maar ik had er geen rekening mee gehouden..
Het is niet zo dat ik vast zit aan de layout. Begonnen met een Excel sjabloon maar kwam er al snel achter dat ik er niet veel mee kon.
Doel is dat het makkelijk en overzichtelijk werkt en dat de bedragen op de juiste wijze verwerkt worden.
De vakken dan horizontaal en de cijfers verticaal, wordt het daar eenvoudiger van? De datum van maken telt, niet wanneer een cijfer bekend wordt.

Bekijk bijlage Cijferlijst MB2.xlsx

Dit komt m.i. het beste tegemoet aan wat je wilt bereiken.

Essentie is dat je de cijfers niet in de matrix invoert, maar in de tabel onderin, in chronologische volgorde.
De beloning en het nieuwe saldo van de pot worden dan automatisch berekend.
Tevens worden de cijfers automatisch naar de oorspronkelijke matrix gekopieerd, dus je hoeft ze maar 1 keer in te voeren.

Voor 'passende oplossingen' heb ik in de scoretabel een extra kolom toegevoegd, waarmee je de berekende pot kunt corrigeren.
Als je nieuwe regels toevoegt, hoef je alleen het vak, datum en het cijfer op te geven. De rest wordt berekend. Tijdens het invoeren van een nieuwe regel is de score "pot leeg" totdat je het cijfer hebt ingevoerd.
De pot wordt berekend in rijvolgorde, zonder rekening te houden met de datum (deze hoef je ook niet persé in te vullen).
Zodoende heb je Excel-technisch geen problemen met meerdere cijfers op 1 datum; hooguit discussies met studenten/leerlingen.
Mocht je regels willen tussenvoegen of verwijderen, dan moet je de formule voor 'Pot' in F35 opnieuw naar beneden doortrekken.

Verder heb ik de tarievenlijst op oplopende volgorde van behaalde cijfers gezet, dat is essentieel voor de juiste werking van de formules.
Hiertoe heb ik tevens de ondergrens in een andere kolom gezet dan de bovengrens: alleen de ondergrens wordt in de formules gebruikt.

Tenslotte: de nummers op regel 9 zijn nu ook essentieel voor de juiste werking van de formules.

Laatst bewerkt:
Erg mooi!
Ik heb het uitgeprobeerd wat je schreef over invullen, doortrekken enz.. en het werkt perfect!
De cellen zal ik blokkeren zodat de formules veilig staan.
Via validatie heb ik een lijst met alle vakken aangemaakt zodat ik die makkelijk kan selecteren.
Wat zeer prettig is, is dat de opmaak in tact blijft na het doortrekken van de cellen naar beneden.

Wanneer er meer dan 18 repetities zijn, hoe kan ik dan, zonder de boel in de war te schoppen, er rijen achter zetten en, indien nodig, formules aanpassen?

Erg mooi!
...
Wanneer er meer dan 18 repetities zijn, hoe kan ik dan, zonder de boel in de war te schoppen, er rijen achter zetten en, indien nodig, formules aanpassen?

Dat zijn dan kolommen ;)
Selecteer S9:T31 en dan het kleine blokje (rechtsonder) naar rechts trekken.
Ter informatie: de formules in die matrix zijn allemaal doorgetrokken/gekopieerd vanuit C11.

Kolommen.. mmm dat had ik kunnen weten...
Het is geworden zoals ik het graag zou willen, alleen had ik het niet zo kunnen bedenken.
Heel hartelijk dank daarvoor! Ook de snelheid waarmee je mijn vraag hebt opgelost vind ik :thumb:
Ik zal mijn post op opgelost zetten.

cijferoverzicht werk incorrect?

Bekijk bijlage Cijferlijst.xlsx
Hallo Marcel,
Een poosje geleden heb je voor mij een overzicht gemaakt waarin ik repetitiecijfer kon invullen met een beloningsberekening erbij.
Nu ik een aantal cijfers heb ingevuld zie ik dat er geen juiste bedragen worden berekend.
Een 10 bijv zou een positief resultaat horen te hebben maar in dit geval wordt de pot negatief verdubbeld en das wel een beetje sneu :o
Weet jij hier raad mee of heb ik een fout gemaakt waardoor de boel in de soep is gelopen?

Gr Hans

Het werkt precies volgens de regels. Voor dit soort gevallen is er een extra kolom voor 'passende oplossingen' om de pot te corrigeren.

Excuus Marcel, ik lees nu net de uitleg nogmaals en het werkt idd zoals je toen reeds hebt uitgelegd.

Groeten Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan