Bekijk bijlage Cijferlijst MB2.xlsx
Dit komt m.i. het beste tegemoet aan wat je wilt bereiken.
Essentie is dat je de cijfers niet in de matrix invoert, maar in de tabel onderin, in chronologische volgorde.
De beloning en het nieuwe saldo van de pot worden dan automatisch berekend.
Tevens worden de cijfers automatisch naar de oorspronkelijke matrix gekopieerd, dus je hoeft ze maar 1 keer in te voeren.
Voor 'passende oplossingen' heb ik in de scoretabel een extra kolom toegevoegd, waarmee je de berekende pot kunt corrigeren.
Als je nieuwe regels toevoegt, hoef je alleen het vak, datum en het cijfer op te geven. De rest wordt berekend. Tijdens het invoeren van een nieuwe regel is de score "pot leeg" totdat je het cijfer hebt ingevoerd.
De pot wordt berekend in rijvolgorde, zonder rekening te houden met de datum (deze hoef je ook niet persé in te vullen).
Zodoende heb je Excel-technisch geen problemen met meerdere cijfers op 1 datum; hooguit discussies met studenten/leerlingen.
Mocht je regels willen tussenvoegen of verwijderen, dan moet je de formule voor 'Pot' in F35 opnieuw naar beneden doortrekken.
Verder heb ik de tarievenlijst op oplopende volgorde van behaalde cijfers gezet, dat is essentieel voor de juiste werking van de formules.
Hiertoe heb ik tevens de ondergrens in een andere kolom gezet dan de bovengrens: alleen de ondergrens wordt in de formules gebruikt.
Tenslotte: de nummers op regel 9 zijn nu ook essentieel voor de juiste werking van de formules.