• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfers omdraaien in een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Santtulainen

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2017
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje of iemand mij de bijgevoegde VBA functie uit kan leggen.

Ik moet namelijk een getal omdraaien in de cel. Na enig zoek werk heb ik op een andere site bijgvoegde "flip" functie gevonden.

nou doet de functie wat er van de functie gevraagd wordt, maar wat betekenen alle termen?

Public Function flip(cel As Range)
flip = StrReverse(Left(cel, 30))
End Function

Zou iemand mij dat uit kunnen leggen om zo beter deze functie te kunnen begrijpen?

Alvast hartelijk bedankt!

santtu

Bijlagen

Een Function is een stukje VBA code die in een werkblad kan worden gebruikt, net zoals de eigen functies van Excel.
VBA staat voor Visual Basic for Applications en is de programmeertaal die in Microsoft Office kan worden gebruikt.
De code hoort in een Module te staan om gebruikt te kunnen worden.

Public Function betekent hier dat de functie overal vandaan aangeroepen kan worden.
Dus niet alleen vanaf een werkblad maar ook vanuit andere functies en andersoortige VBA code.

flip is in deze de naam van de functie, de aanroep er van zie je wel in het werkblad.

(cel As Range) is een zgn. parameter en geeft aan op welke cel de functie zijn werk moet gaan doen.
Ook dat kan je weer in het werkblad zien.

flip = geeft aan welke waarde de functie aan die cel terug moet geven

StrReverse is een VBA interne functie die een opgegeven reeks van tekens omdraait.
Dus ABCDE wordt EDCBA

Left(cel, 30) geeft aan dat dat omdraaien moet worden gedaan met de eerste 30 tekens vanaf links
van de waarde die op dat moment in de opgegeven cel staat.

End Function lijkt me duidelijk.

Er is heel veel op internet te vinden over het zelf maken van functies.
Dit is slechts een voorbeeld:
https://support.office.com/nl-nl/ar...el-maken-2f06c10b-3622-40d6-a1b2-b6748ae8231f

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan