• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cijfers omzetten naar woorden

• Onderwerp starter Onderwerp starter coma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

coma

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Hallo,
Ik heb een formule gemaakt om een cijfer om te zetten naar een woord. Dus in cel a1 typ ik een 4; in cel a2 verschijnt dan het woord vier. Ik heb dit gedaan voor de cijfers 1 t/m 10. Ik moet namelijk veel cijfers invoeren en dan is het superhandig als de cijfers als woord ernaast verschijnen want die koppel ik dan weer met word.
Ik heb nu dus een lange formule die werkte in de oude bestandsindeling xls maar niet in xlsx. Ik heb toen het oude excelbestand als xlsx opgeslagen maar helaas ook dan werkt het niet om de formule te kopieren naar dan nieuwe xlsx. Daarna heb ik de hele formule overgetypt in dat nieuwe bestand, maar dan krijg ik de melding "de opgegeven formule kan niet worden ingevoerd omdat deze meer geneste niveaus gebruikt dan is toegestaan in de huidige bestandsindeling".

Wie weet is er een veel handigere manier om mijn doel te bereiken maar ik heb geen flauw idee....

=ALS(H5=6;"zes";ALS(H5=5;"vijf";ALS(H5="0";"nul";ALS(H5=1;"een";ALS(H5=2;"twee";ALS(H5=3;"drie";ALS(H5=4;"vier";ALS(H5=10;"tien";ALS(H5=7;"zeven";ALS(H5=8;"acht";ALS(H5=9;"negen";" ")))))))))))

Dit was hem dus. Ben geen excel expert, wil wel graag handigheidjes leren!

Deze werkt voor cijfer 1 t/m 10
Code:
=KIEZEN(H5;"een";"twee";"drie";"vier";"vijf";"zes";"zeven";"acht";"negen";"tien")

Heel erg bedankt Alexcel. Ziet er een stuk eenvoudiger uit! Het werkt niet met het cijfer 0?

Snb: ook jij bedankt voor de moeite maar van wat daar op die pagina staat begrijp ik helemaal niets van... :eek:

@SNB, Ik waardeer de compactheid van jouw function enorm maar kwam tot de ontdekking dat de functie moeite heeft met 1100 tot 1900 (hij maakt er dan duizend honderd van ipv elfhonderd) en tussen de 50 en 100 zet ie er automatisch "en" voor. waardoor er "envijftig" als waarde uitkomt bij 50

Coma, je kan met de functie KIEZEN niet het 0e item uit een lijst kiezen... Dus nee, zoals het in post #2 staat werkt het niet met nul.

Deze wel:
Code:
=ALS.FOUT(KIEZEN(H5;"een";"twee";"drie";"vier";"vijf";"zes";"zeven";"acht";"negen";"tien");"nul")

=KIEZEN(H5+1;"nul";"een";"twee";"drie";"vier";"vijf";"zes";"zeven";"acht";"negen";"tien")

Super, jullie oplossingen! Maar eigenlijk zou ik willen dat als ik geen waarde invul of een waarde verwijder er geen nul komt te staan maar helemaal niets....:o

Voortbordurend op de slimme oplossing van snb, kan dat ook, bijvoorbeeld zo:
Code:
=ALS(EN(H5>=0;H5<=10);KIEZEN(H5+1;"nul";"een";"twee";"drie";"vier";"vijf";"zes";"zeven";"acht";"negen";"tien");"")

Laatst bewerkt:
Dit werkt maar.... als ik de formule doorvoer in kolom I naar beneden in kolom H overal spaties intikken. Als ik dat niet doe staat er overal een 0.
Ben niet gauw tevreden geloof ik hihi.
Het zijn grote cijferbestanden dus ik heb hier heel veel plezier van!

Ok. Dan deze:
Code:
=ALS(ISLEEG(H5);"";KIEZEN(H5+1;"nul";"een";"twee";"drie";"vier";"vijf";"zes";"zeven";"acht";"negen";"tien"))

PS een voorbeeldstand helpt ENORM om meteen tot een goed antwoord te komen...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan