• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfers uit laatst beschikbare maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

boemboem

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2003
Berichten
100
Voor een klant moet ik gegevens verzamelen maandelijks over de omzetten etc. en dit moet vertaald worden naar een geheel andere opzet.

Nu wil ik het volgende bereiken, maar buiten een zeer lange "als"-formule zie ik even geen oplossing. Ik heb dit met soort van spoed nodig, dus ik vraag het maar even hier.


Kolom C is de laatste maand
Kolom N tot en met AJ zijn de maanden gedurende het hele jaar.

Nu kopieer ik elke keer de laatste maand naar de betreffende maand in het bereik N tot/met AJ. Echter zou ik graag willen dat in kolom C automatisch de getallen van de laatste maand gepakt worden.

Zo van "Kolom AJ is leeg, dan AH. AH leeg? dan AF.. etc

Alvast hartelijk dank!
 
boemboem,

Plaats eens een voorbeeld bestand dat praat wat makkelijker.
 
Hierbij een voorbeeld.
De grijze kolom is waar de formule zou moeten komen.

De bedoeling is dat in deze grijze kolom automatisch de cijfers van de laatst ingevulde maand (in dit geval dus januari) komen te staan.
Laatst ingevuld in deze dus de laatste ingevulde maand in het bereik van N tot AJ
 

Bijlagen

  • Map1.xls
    30 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
boemboem,

Bij mij gaat het er niet in wat je bedoelt.
Probeer het eens stap voor stap uit te leggen en vertel eens precies welke waarde je waar wilt hebben onder welke condities.

Een idee mijner zijde:
Als ik het werkblad zo zie lijkt mij kopiëren een snellere oplossing dan formules oid.
Het betreft vrij weinig data en ik vermoed dat je dit maar 1x per maand hoeft te doen.
 
boemboem,

Bij mij gaat het er niet in wat je bedoelt.
Probeer het eens stap voor stap uit te leggen en vertel eens precies welke waarde je waar wilt hebben onder welke condities.

Een idee mijner zijde:
Als ik het werkblad zo zie lijkt mij kopiëren een snellere oplossing dan formules oid.
Het betreft vrij weinig data en ik vermoed dat je dit maar 1x per maand hoeft te doen.

Het is maar een deel van het werkblad. Totaal van dit werkblad was nog 4x zoveel (specificaties) en daarnaast nog een werkblad of 2 a 3 erbij. Dus best veel werk.


Op dit moment wordt automatisch gevuld met elder beschikbare cijfers:

Kolom C, Kolom H, Kolom J en Kolom L.

Kolom F zijn de cijfers tot en met voorgaande maand.
Dit is het overzicht van februari, dus:

Kolom C staan de cijfers t/m februari
Kolom F moeten de cijfers van enkel en alleen de maand januari (voorafgaande maand) komen te staan.

Nu staan er in kolom N tot en met AJ steeds meer gegeven (elke maand wordt er weer wat aangevuld). Ik wil dat Excel voor mij zoekt naar de laatste ingevulde maand (de voorlaatste maand) en deze cijfers in kolom F voor mij neerzet.

Het probleem is dat dit werkmodel straks door een collega gebruikt moet gaan worden die banger is voor Excel dan voor spinnen. Ik wil daarom zoveel mogelijk automatisch laten gebeuren.
 
Beste boemboem,

De nederlandse taal ben je niet echt machtig en je uitleg vliegt alle kanten op.

Zoals ik het interpreteer:
Kolom C, hierin staat de informatie van Februari
Kolom F, hierin staat de informatie van Januari + Februari
Kolom H, is het verschil tussen kolom C en kolom F
Kolom J, is de som van alle maanden in het bereik N t/m AJ
Kolom L, is het verschil tussen kolom H en kolom J

Wil je nu dat de inhoud van kolom F naar kolom P gaat?

Een en ander is trouwens te realiseren met VBA
 
Het probleem is dat dit werkmodel straks door een collega gebruikt moet gaan worden die banger is voor Excel dan voor spinnen

Het zijn altijd die collega's :( :(
Dit soort financiële aangelegenheden en dan banger voor excel zijn dan voor spinnen???
Dan moet je haast wel met spinnen onder je kussen durven te slapen.

Een mogelijke oplossing is om boven de kolom F de maand te zetten
Daarna kun je via horizontaal zoeken de juiste waarden uit de kolom halen.
 
geloof niet dat ik dat als compliment moet zien, maar toch bedankt.

In de kolom met grijze kleur als achtergrond zou ik graag zien dat Excel middels een formule of iets dergelijks mij de cijfers van de laatst gevuld "maandkolom geeft".

Voor februari en januari is het in mijn ogen op te lossen door iets in de trent van:

=als(P10=0;als(N10=0;0;N10);P10)

(volgens mij moet het kloppen, zit nu via telefoon te posten want zit ergens en moet het straks nog afmaken (vandaar ook de taal)). Ik denk dat het idee van mijn vraag nu toch wel duidelijk zal zijn.
 
Het zijn altijd die collega's :( :(
Dit soort financiële aangelegenheden en dan banger voor excel zijn dan voor spinnen???
Dan moet je haast wel met spinnen onder je kussen durven te slapen.

Een mogelijke oplossing is om boven de kolom F de maand te zetten
Daarna kun je via horizontaal zoeken de juiste waarden uit de kolom halen.


Damn! zo easy...
heb er niet bij stilgestaan dit zo op te lossen, maar misschien nog wel de mooiste. als ik een andere maand in het vergelijk wil betrekken is dat zo gedaan.

hier ga ik mee aan de slag!
 
boemboem,

Het is ook geen compliment maar zeker geen killer.
Het is bedoelt om duidelijk te maken dat het voor anderen op die manier vaak moeilijk te doorgronden is wat men bedoelt.
Het helpt vaak al door minder woorden te gebruiken.

To the point, en zeker niet teveel informatie erbij halen daar vragen wij wel om als het nodig is.

popipipo, geweldige oplossing en weer zo heerlijk simpel. De man van de werkblad formules.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan