tobiastheebe
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 22 jan 2012
- Berichten
- 1.013
Ik heb twee vragen over onze Cisco EPC3928 modem/router van Ziggo.
Vraag 1:
Wij maken voor het Wi-Fi gebruik van de Cisco en hebben geen externe router. Ik heb een aantal maanden geleden de 2,4- en 5,0 GHz-band opgesplitst door voor beide banden een aparte SSID in te stellen. Ze delen uiteraard wel hetzelfde netwerk (192.168.178.0/24) en dezelfde DNS-serverinstellingen (8.8.8.8/8.8.4.4).
Nu constateren wij af en toe (ca. 2× per maand) een probleem met het netwerk op de 2,4 GHz-band. De IP-configuratie van apparaten die gebruikmaken van het netwerk via deze band wordt dan uit het niets ongeldig (geen netwerk- en internettoegang). Tevens kunnen apparaten die nog niet zijn verbonden met de router of zijn verbonden met het netwerk via de 5,0 GHz-band niet verbinden met de 2,4 GHz-band vanwege bovenstaand probleem.
Wat ik doe om dit probleem te omzeilen, is aanmelden op de router en de bandbreedte van de 2,4 GHz-radio wijzigen in 20 MHz i.p.v. 40 MHz of vice versa. Dan werkt de 2,4 GHz-band weer correct. Het lijkt er dus op dat de 2,4 GHz-radio een reset nodig heeft op dat moment.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Vraag 2:
Is er een manier om een NAT/PAT-regel in te stellen om de webinterface van de Cisco te forwarden op ons externe IP-adres? Als ik probeer 192.168.178.1 te forwarden krijg ik de volgende foutmelding:

Ik wil eigenlijk de webinterface forwarden naar (extern IP-adres):8080 zoals bij de DrayTek Vigor.
Vraag 1:
Wij maken voor het Wi-Fi gebruik van de Cisco en hebben geen externe router. Ik heb een aantal maanden geleden de 2,4- en 5,0 GHz-band opgesplitst door voor beide banden een aparte SSID in te stellen. Ze delen uiteraard wel hetzelfde netwerk (192.168.178.0/24) en dezelfde DNS-serverinstellingen (8.8.8.8/8.8.4.4).
Nu constateren wij af en toe (ca. 2× per maand) een probleem met het netwerk op de 2,4 GHz-band. De IP-configuratie van apparaten die gebruikmaken van het netwerk via deze band wordt dan uit het niets ongeldig (geen netwerk- en internettoegang). Tevens kunnen apparaten die nog niet zijn verbonden met de router of zijn verbonden met het netwerk via de 5,0 GHz-band niet verbinden met de 2,4 GHz-band vanwege bovenstaand probleem.
Wat ik doe om dit probleem te omzeilen, is aanmelden op de router en de bandbreedte van de 2,4 GHz-radio wijzigen in 20 MHz i.p.v. 40 MHz of vice versa. Dan werkt de 2,4 GHz-band weer correct. Het lijkt er dus op dat de 2,4 GHz-radio een reset nodig heeft op dat moment.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Vraag 2:
Is er een manier om een NAT/PAT-regel in te stellen om de webinterface van de Cisco te forwarden op ons externe IP-adres? Als ik probeer 192.168.178.1 te forwarden krijg ik de volgende foutmelding:

Ik wil eigenlijk de webinterface forwarden naar (extern IP-adres):8080 zoals bij de DrayTek Vigor.
Laatst bewerkt: