Cisco Router 668 Internet Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0167

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2009
Goedemorgen,
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met een Cisco 600 series router. Deze router ondersteund annex internet verbinding, en word vervangen voor een huidige router. Aangezien ik zelf nog wat ervaring heb met HyperTerminal, heb ik op deze manier het Cisco apparaat geconfigureerd. Op de gigabitcontroller is de internet instellingen geconfigureerd, en op de lan poorten zijn vlan’s aangemaakt.

De huidige instelling is:
Vanaf een pc kan ik naar de lan poort pingen. Deze geeft een keurige reply terug en verder is te zien via https webaccess dat de router verbinding heeft met het internet en de verbinding up is!
Vanaf de router kan ik pingen naar een IP (buiten) bijvoorbeeld een dns server van google (8.8.8.8), en ook als ik via de router het commando ‘ping www.google.nl’ geef doet hij dat met resultaat.
Vanaf de cliënt die daarachter hangt kan ik ook pingen naar een ip. 8.8.8.8! maar het is niet mogelijk om vanaf de cliënt die daarachter hangt te pingen naar een naam. Hier krijg ik een time out van.

Korte samenvatting:
Router is geconfigureerd. Ik kan vanaf de router verbinding maken met het internet en zowel pingen op ip als op naam gaat goed. Vanaf een cliënt / pc die daarachter hangt kan ik alleen naar ip en niet naar naam. (p.s. diverse cliënts geprobeerd, zonder resultaat).

Wie kan mij helpen. Ik kom er niet meer uit.

Groeten,
L0ngestever

Ik zou even niet weten hoe je het moet instellen, maar het probleem is dat er geen DNS server ingesteld staat voor de clients, vanwaar dus de ping naar een IP wel werkt, maar naar een naam niet.

Dat staat er wel ingesteld :)

Via hyperterminal het commando:
ip name-server (dns ip)
ip name-server (2edns ip)

Maar zonder resultaat!

Welke DNS-server staat ingesteld op de clients? Stel dat DNS inderdaad het probleem is op de clients, dan (afhankelijk van het antwoord) kan het (bijv.) zijn:
a. Indien de Cisco router zelf als DNS-server staat ingesteld op de clients: Cisco doet geen DNS-proxy werk (of doet dat werk niet goed of accepteert geen DNS resolvingverzoeken etc.)
b. Indien er niets (of de verkeerde) DNS-server staat ingesteld op de clients: Kijk na welk apparaat de DHCP serving doet voor de clients, en pas dan op dat apparaat in de DHCP (scope-) instellingen aan dat ook (de juiste) DNS-server wordt doorgegeven.

Mochten de DNS-instellingen wél goed staan op de clients, dan eens afvragen of het misschien een firewall blokkade is voor TCP/UDP verkeer over poort 53 (=DNS resolving aanvragen vanuit de clients).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Er zijn geen dhcp scope's die ip adressen uitdelen. Dit komt omdat er een windows server aan komt te hangen met deze optie.
Als er handmatig een dns word toegewezen doet hij dat ook niet. Dus invoeren via start - uitvoeren - ncpa.cpl - dns voorkeur 1 en 2.
de firewall op de cisco staat uit. dit kan het dus niet zijn.

moet ik dan niet instellen dat de cisco; bijvoorbeeld ip 192.168.1.1 de dns server is of echt keihard een dns server van kpn / google etc. bijv. 8.8.8.8?

Moet toch niet moeilijk zijn om te testen wat wel en niet werkt:
Op de clients:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
nslookup www.google.nl 192.168.1.1
nslookup www.google.nl 8.8.8.8

Kijk welke een juiste response geven. Blijkt dat alleen de 2de geteste optie respons geeft, dan kan de Cisco blijkbaar (momenteel) niet als DNS-proxy gebruikt worden.

Tijs.

Ik snap dat het niet moeilijk is en een normaal dns server toewijzen lukt wel.
maar die 192.168.x.x adres werkt niet en die andere werkt ook niet.

Het is nu nog steeds alleen maar mogelijk om te pingen vanaf cliënt naar ip (in de cloud) en niet naar naam.

Het zou prettig zijn als je antwoorden precies volgen wat er gevraagd werd. Ik moet nu maar aannemen dat beide nslookup acties mislukten?

Indien ja, dan zou ik vermoeden dat er ergens (toch) een firewall probleem is. Dat kun je makkelijk testen door (op de clients):
a. [Indien Vista of W7, éérst de Telnet client als Windows onderdeel na installeren voor stap b.]
b. Een telnet te doen in een CMD-venster naar de DNS-poort van de te testen DNS-servers. Het scherm moet dan 'zwart' worden en de cursor moet naar linksboven als de telnet (verbindings-)test lukt.
Voorbeeld (testen van verbinding met DNS-server 8.8.8.8):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
telnet 8.8.8.8 53
Lukt dit niet, dan is er een firewall etc. die in de weg zit.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan