Clock moves backwards

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Voor een collega met het volgende probleem dit topic gestart :

Hardware :
normale cloon pc met als OS WinXP home

Clock is enige tijd geleden spontaan achteruit gaan lopen. (weliswaar wordt door hem het nodige legale en illegale gedownload, maar ja........... dat doen vele mensen)

PC is vervolgens geformateerd en 2 dagen met rust gelaten. Bij onderzoek bleek ook de biosklok achteruit te lopen.
Batterij vervangen / batterij ok.

De klok loopt niet permanent achteruit maar zo nu en dan. Wanneer de pc flink wordt belast gaat de klok correct lopen.
Zowel een bios reset alsmede een Windows reset v.w.b. de tijd biedt geen soelaas. De klok gaat zo nu en dan toch weer achteruit lopen.

Een biosflash mocht ook niet baten.

Inmiddels hebben al vele mensen over dit verschijnsel "nagedacht", maar veel verder als een kapot moederbord komen we ook niet. (Asus plankje)

Een virus kan het niet zijn (ook geen biosvirus) want de pc is geformateerd en het bios geflasht)

Wie heeft nog andere ideeen?

Nu eerlijk gezegd, zo het jandorie niet weten hoe dit zomaar kan.

Wat je wel kan doen, is de klok automatisch te laten synchroniseren. In je systray ->rechtsklik op je tijd -> Datum/tijd aanpassen. Ga dan naar tijd en vink het vakje "klok automatisch via .... sinchroniseren" aan.

Misschien dat dit wel een hulpmiddel is.

Bijlagen

• screenhunter_008.jpg
    screenhunter_008.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 36
volgens mij klopt het dat het systeem in feite defect is, maar is het nu echt hinderlijk. Ik neem aan dat de computer verder normaal zn werk doet?

je kunt indien breedband beschikbaar is de klok laten synchroniseren met windows xp

succes, persoonlijk zou ik er niets aan doen

Helaas,

ook het tot vervelens toe synchroniseren middels XP of anderszins, werkt niet (lang). Zeer regelmatig gaat het ding weer achteruit lopen. De conclusie dat er "ergens" hardwarematig iets kapot is, wordt steeds sterker, maar ja, probeer het maar eens "keihard" aan te tonen zonder een heel nieuw mobo te monteren.

Ja, de pc werkt in principe ok, maar problemen met Excel en datumstamps kunnen ontstaan (los nog even van girale betalingen waarvan de software overstuur kan raken door de achteruit lopende klok)

Het heeft ook een voordeel : z.g. trialversies van progjes zullen nimmer de 30 dagen termijn halen en zodoende immer blijven werken (!!!gratis!!!) ;) :D

Maar mijn collega heeft de klok toch liever goed werkend............. ;) :D

Dan vrees ik toch dat de klokfunctie in je bios niet 100% functioneert. Maar ja, een nieuwe cmos?? Denk persoonlijk, nieuw mobo (beterkoop denk ik)

We hebben er op het werk al vele discussies aan gewijd, maar onverklaar blijft het verschijnsel dat bij zware belasting van de pc, de klok goed loopt en blijft lopen.................

Met zulke fout kan je inderdaad eindeloze discussies voeren, zonder dat het opgelost raakt. Dit zijn natuurlijk ook de moeilijkste fouten om een oplossing te vinden.

Wat je nog wel even kan doen : Open de PC even, en meet alle spannigen bij minimale belasting. Meet ook de spanning bij maximale belasting. Misschien kunnen we hier nog iets van opsteken.

Oh ja, geef ook eens even het merk en nummer van het mobo.

Laatst bewerkt:
Hallo

Mits de r.t.c. v/d betrokken p.c. onder "belasting" relatief korrekt blijft lopen , vermoed ik , een defekte p.supply ....."uitgedroogde condensatoren"

Indien mogelijk , meet eens de "rimpelspanning " op de diverse uitgangsspanningen d.m.v. oscilloscoop , of , als "test" , vervang eens de betrokken p.supply door een andere..

Het "flashen" v/d b.i.o.s. is/was volgens mij volstrekt nutteloos hoor .......

Peter

Geplaatst door VDK_P
Hallo

Indien mogelijk , meet eens de "rimpelspanning " op de diverse uitgangsspanningen d.m.v. oscilloscoop , of , als "test" , vervang eens de betrokken p.supply door een andere..

Peter

Niet iedereen is zo technisch onderlegd, en beschikt niet zomaar over een scoop.
Gezien bij een hoge belasting de rimpelspannig stijgt, zou ik geen power fout durven adviseren. Ik zou het eerder durven stellen dat het crystal kuren heeft(al dan niet in de bios). Daarom de vraag om merk en nummer van het mobo.

Hallo

Mits men het er op het "werk" van betrokkene al met diverse personen heeft over gesproken , en er al een b.i.o.s. flash heeft plaats gevonden ,vind ik persoonlijk een meting d.m.v. een oscilloscoop , niet echt te technisch hoor .....

Bijkomende heb ik ook vermeld , dat men ook eens een andere "spare" voeding kon gebruiken , bij wijze van "test" ....

Peter

Geplaatst door VDK_P
Hallo

Mits men het er op het "werk" van betrokkene al met diverse personen heeft over gesproken , en er al een b.i.o.s. flash heeft plaats gevonden ,vind ik persoonlijk een meting d.m.v. een oscilloscoop , niet echt te technisch hoor .....

Bijkomende heb ik ook vermeld , dat men ook eens een andere "spare" voeding kon gebruiken , bij wijze van "test" ....

Peter

Kan getest worden, maar ik blijf het crystal verdenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan