CMD of Powershell script wat detecteert of er users zijn ingelogd en zo ja reboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

optiplexgx270

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Goedenmiddag allemaal,

Nog steeds bezig met mijn grote reorganisatieklus die langzaam maar zeker vorm begint te krijgen.
Nu heb ik het volgende:

We hebben een terminalserver draaien die word gebruikt door remote users.
Nu is het probleem dat dit niet via een policy kan of iets dergelijks, dus kwam ik snel uit op een alternatief.
Is het mogelijk om met CMD of Powershell een check uit te voeren of er geen remote users ingelogd zijn zodat hij kan rebooten.
Dit script moet dit vanaf een bepaalde tijd gaan controleren totdat er geen users meer inzitten.

Heeft iemand enkele tips of commands die ik kan gebruiken want met google kom ik niet verder momenteel.

Alle hulp is welkom!

Gr,
Ard

Dergelijke scripts zullen er wel zijn, daar zul je wel hulp bij krijgen, neem ik aan.

Wat ik even wil vermelden is dat gebruikers vaak niet de moeite nemen om af te melden, dus hun sessie "idle" of disconnected laten staan. Dat betekent dan ook dat je nooit de situatie bereikt dat de server 'leeg' is wat betreft aangemelde gebruikers.
Dus als er geen GPO actief is (én intern gecommuniceerd!) die gebruikers na x tijd idle disconnecten en na y tijd disconnected gebruikers automatisch afmeldt dan voorzie ik problemen voor je.

Beter lijkt mij om (zoals wij doen) een maintenance window af te spreken én duidelijk te communiceren met de gebruikers en de server daarin te herstarten, onafhankelijk of er nog gebruikers actief zijn of niet.
Je krijgt dan achteraf geen gedoe achteraf over "ik ben mijn gedaan werk kwijt" want iedereen is/was gewaarschuwd omtrent het maintenance window.
Desnoods doe je nog kort voordat het maintenance window ingaat nog een algemeen herinneringsmailtje rondgaan dat het maintenance window er aan komt en wanneer dan precies en wat de gevolgen zijn voor de gebruikers als ze er geen rekening mee houden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nou de meeste gebruikers melden zich wel af, sommige blijven inderdaad op idle staan maar het programma waar mee gewerkt word op de server slaat alles automatisch op, er is dus geen sprake van gegevensverlies. Zowiezo communiceren we dat met de gebruikers dus dat moet geen problemen opleveren.

Ard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan