CMOS / BIOS probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0505

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Hallo,

Ik heb een probleempje met een pc, als ik deze aan doe zegt hij CMOS checksum error - defaults loaded. Press F1 to continue, DEL to enter SETUP
Alleen reageert het toetsenbord niet. Ik heb al 3 verschillende BIOS batterijen geprobeerd, 1 uit een pc die dagelijks gebruikt wordt. Dit hielp echter niet. Ook heb ik al een jumper reset gedaan, wat ook niet hielp.
Via google zeggen veel mensen dat je een PS/2 toetsenbord moet gebruiken, maar het probleem is dat deze pc geen PS/2 poorten heeft.
Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt,

gast0505

Wat voor toetsenbord gebruik je? Als er geen PS/2 poorten zijn zouden normale toetsenborden moeten werken. Ik kan me echter wel voorstellen dat een gamingtoetsenbord van 250 euro met allerlei andere features niet automatisch herkend wordt...

Het is een standaard simpel HP toetsenbord, al best oud. (HP KU-0316)

Dat is het probleem dan niet... Dit gaat mijn kennis ook wat te boven...
Misschien dat het flashen van de bios een idee is?

hier de info:

BIOS: Phoenix Bios D686 Bios 326856655

Moederbord: Het is een acer veriton L410, via google kom ik op het volgende:
MB.V5509.001 ACER Veriton L410

Het moederbord is lastig uit het kastje te halen dus weet het niet zeker, maar als ik op de processor en de pc zelf als combinatie zoek kom ik hier op uit.

Ik zou voorstellen om de CMOS-batterij er uit te halen en de [ clear cmos]-jumper dicht te zetten en vervolgens minimaal een uurtje of 2-3 wachten.
Daarna de batterij erin doen, opstarten, de BIOS in gaan, datum,tijd en event. andere instellingen goed zetten ( opstart-volgorde, usb-boot etc ) , dan F10 Save & exit.

Helaas, dan weet ik zo geen andere oplossing dan een ander moederbord te zoeken.
Het lijkt er op dat de BIOS-chip beschadigd is.

Draaien de fans wel? Het lijkt erop dat je usb poorten geen stroom krijgen.
Kan zowel een voedings- of moederbordprobleem zijn.

De fans doen het ja. Het is een mini pc, acer veriton, heb hier al een andere voeding voor gevonden en geprobeerd, maar ook dit had geen zin..

Dan zie ik het niet positief in. Dan vermoed ik dat het moederbord overleden is.
Dat is een aanname van mij, ik zou de pc door een professional laten nakijken.

beste,
probeer CMOS-batterij er uit te halen en de [ clear cmos]-jumper dicht te zetten als Scrapheap zegt maar ookallimentatie kabel van 20 of 24 pin uit halen en terug zitten
daarna je computer opstarten na 5 min

Wellicht had je, voor je reageerde, even het hele topic moeten doornemen?
In post # 11 geeft TS nl. aan dat hij dat, helaas zonder resultaat, geprobeerd heeft...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan