cmos checksum bad enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bamekipa

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Bij opstarten van de pc volgende foutmeldingen:

CMOS checksum Bad
CMOS Date/Time not set
Overclocking failed
Please enter setup to reconfigure your system

Ook een horizontale witte schittering op scherm
Bij scrollen op scherm rolt het beeld ipv schuiven

Wel allerlei updates gedownload.

Heb de klok goed gezet
Al eens nieuw batterijtje ingedaan
Nieuwe installatie van XP gedaan
Drivers updaten lukt alleen als ik prg koop blijkbaar, maar is dat slim/verstandig?

Ligt het aan de videokaart?
Wie helpt?

Misschien zou een bios update wel handig zijn. Kijk eens op de site van je pc fabrikant of je een nieuwe bios versie kunt downloaden.

Misschien zou een bios update wel handig zijn. Kijk eens op de site van je pc fabrikant of je een nieuwe bios versie kunt downloaden.

Geen idee hoe dat moet! Het is een pc zonder fabrieks naam ofzo. Wel bij opstarten gezien dat het moederbord een Asus P5VDC-MX is. Kan je hier iets mee?

Ok, je weet dat je een nieuwe batterij nooit met je blote vingertjes mag plaatsen? Anders loopt die nl. meteen leeg. Altijd in een stukje papier vouwen!..
(Batterij kan overigens je het best & goedkoopst bij de Hema Fotobalie aanschaffen.)

Dan lijkt het er ook een beetje op dat je het moederbord verkeerd hebt overgeklokt. Probeer eerst eens de Default Settings te laden & op te slaan (meestal F9), exit & save, opnieuw de bios in & dan instellen (De standaardzaken zoals tijd & opstartvolgorde, niet overklokken).

Bios-update is niet direct noodzakelijk als na bovenstaand het weer werkt, maar mocht je het toch willen dan kan je het moederbord op de site van Asus opzoeken, & dan vind je ook meteen je drivers.

Wel de opmerkingen gevolgd, alleen bios update wil niet lukken. Geen idee wat ik moet downloaden en installeren. Ben wel op zoek gegaan maar niets gevonden. Zodra ik de stroom eraf zet en daarna weer aan en opstart krijg ik weer die checksum error. Die krijg ik dus niet als ik de tijd enz. heb goed gezet en daarna opstart. Ik ga nu eerst een nieuw batterijtje halen.

Het zal uiteindelijk wel een probleem zijn met het moederbord. Ik heb het inmiddels opgegeven!
Oude pc gaat de deur uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan