CMOS Checksum Error - Defaults loaded

• Onderwerp starter Onderwerp starter Matco
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Matco

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2001
Hoi,

Ik heb net een nieuwe pc gehaald,

- Asus striker extreme moederboord
- Geil 2 x 2GB geheugen
- Raptor harde schijf 150 Gig.
- Asus 8800 Ultra videokaart.

Ik heb alles in elkaar gezet maar hij geeft de melding bij het opstarten =

CMOS Checksum Error - Defaults loaded :confused:

En daarna gaat die hele pc na enkele seconden uit. Ik kan wel bij de BIOS komen maar de tijd is te kort om echt iets te kunnen bekijken.

Ik heb de videokaart in een ander slot gedaan, geheugen gewisseld, 1 geheugenbankje gebruikt in plaats van 2, BIOS- batterij er 10 uit gehaald en er weer in gedaan.
Ook heb ik de CMOS ook nog een keer ge- reset met een knop op het moederbord maar niet helpt.:mad:

Wie kan mij helpen:(

Hoi !

Welke processor gemonteerd ?

Dit volgens de regels der kunst gedaan ?

Krijg je geen bios-beeps ?

Alles afkoppelen, behalve processor en 1 geheugenbankje: wat gebeurd er dan ?

Enne.....ik durf het nauwelijks te vragen, maar: afstandsbusjes correct geplaatst ?

Greetz,

Harry.

Hoi

Hoe kan het dat die BIOS- batterij al leeg zou zijn, Ik heb dit moederbord pas 3 dagen?

Ik heb er een Intel Quadqore 6600 2,4 Ghz ingestopt, Ik heb natuurlijk op dat "driehoekje" gelet.

Bij het opstarten hoor ik 1 piepje maar dit is normaal volgens mij.

Met afstandbusjes bedoel je daar die schroefjes mee waar je het moederbord mee aan de kast vastmaakt?

Ik heb op een gegeven moment alleen de CPU, 1 geheugenbankje en de videokaart geconnecteerd maar de symptomen zijn hetzelfde en geeft CMOS Error aan op het lcd-schermpje achter op het moederbord.

Batterij kan leeg zijn aangezien je hem net hebt en de pc maar even werkt. Als het moederbord al geruime tijd op de plank ligt bij een leverancier dan kan deze leeglopen.

Maar de linken die ik geplaatst had daarmee bedoelde ik dat mogelijk de batterij niet goed is en dat je deze dient te vervangen. Ik weet niet of dit de oorzaak is maar je komt dit probleem vaker tegen als je zoekt op de foutmelding en daar wordt deze oplossing vaak gegeven.

Maar als je hem net hebt zou ik teruggaan van waar je hem hebt gekocht en zorgen dat zij het probleem oplossen aangezien je garantie hebt.

Wil je dat liever niet dan zou ik voor een paar euro even een nieuwe batterij kopen en dit uittesten.

Met afstandhouders bedoelt hij dat inderdaad. Je zou je moederbord ook even eruit kunnen halen en alles buiten de kast even testen. Dan kun je uitsluiten of er mogelijk ergens contact wordt gemaakt met je kast en moederbord.

Probleem is opgelost. Ben teruggegaan naar de winkel waar ik hem had gekocht. Ze hebben de CMOS ge-reset en daarna deed hij het gewoon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan