CMOS Checksum Error:Defaults Loaded

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steel Dogg

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2008
Ik heb m'n oude computer na 3 jaar weer aangesloten, aangezet etc. Nu krijg ik de foutmelding 'CMOS Checksum Error' en 'Druk op F1 om door te gaan'... Het probleem is dat mijn toetsenbord niet meer actief is... Ik kan dus niets meer invoeren. Heb al de batterij vervangen, maar er verandert niks. Wat zou ik nog kunnen doen?

Bij voorbaat dank :)

Na het vervangen van de CMOS-batterij ook het Bios even met de CMOS-Clear jumper gereset?

Jumper zit op het moederbord zelf, dus zul je even in de handleiding moeten kijken waar precies.

Hmmm, is nogal een oude comp. Kan ik die handleiding ergens op het internet vinden? :)

Als je het moederbord type/model hebt, kun je vast de handleiding of een beschrijving vinden op het internet. Mogelijk staat het type/model op het moederbord zelf aangegeven.

Ok, en heb je ook een verklaring waarom mijn PS/2 toetsenbord en muis niet werken? Want die reageren ook nergens op, wat ik wel vreemd vind...

mvg

Mogelijk contacten van BIOS batterij geoxideerd, of nieuwe batterij niet goed vastgeklikt?

En dus zou dat probleem niet opgelost worden als ik de CMOS batterij zou resetten? :(

Je kunt de batterij er weer even uit halen, wat krabben met een schroevendraaier over de lipjes onderin het batterij bakje en vervolgens de batterij er, op de juiste manier, weer inklikken en opletten dat het metalen lipje aan de zijkant (wat ook de batterij vasthoudt) goed contact maakt met de bovenzijde...

Maar, hoe dan ook, zou het toetsenbord (in geval van een PS/2) moeten werken (tenzij dat kapot is)...
Ergens doet het inderdaad vrezen dat het mobo een ander probleem heeft....

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, dus hoop dat ik het goed doe zo, en hiervoor geen niewe vraag hoef te maken?
Mijn moeder had hetzelfde probleem op haar computer, en ik mocht dat gaan oplossen omdat ik wel handig ben met computers.

ik dus opgezocht wat dat probleem kon zijn, en je zou je Cmos batterij moeten vervangen, maar het probleem zou ook kunnen zijn dat er een virus op staat, wat die zooi heeft geinfecteerd. En aangezien ik handig ben met software, maar me er niet aan wilde wagen om de computer open te breken om de batterij te gaan vervangen, heb ik dus op f1 gedrukt en de computer opgestart. dit deed hij allemaal goed, en ik heb de virus scanner (avira antivir) er over heen laten gaan. (Wat mijn moeder nog nooit had gedaan zag ik :confused:) ook had ik het programma SUPERanitspyware nog laten scannen, ook al heeft dat er weinig mee te maken denk ik. Aangezien ik even weg moest, had ik ze gewoon laten scannen. Toen hij klaar was (bestanden in quarantaine gezet, en wat verwijderd) moest hij opnieuw opstarten. (dit had mijn moeder allemaal gedaan terwijl ik weg was :( ) Superantispyware was toen nog wel bezig met scannen, maar dat moet volgens mij niet uit maken.
En dan nu het grote probleem: Hij ging dus opnieuw opstarten, maar i.p.v. van dat hij 1 keer piept bij het opstarten, blijft hij nu lange piepjes geven, en het scherm blijft zwart. De dvd/cd drives gaan wel open en dicht, en hij rommelt ook wel wat de computer. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mvg, Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan