CMOS checksum invalid

Status
Niet open voor verdere reacties.

paragon2138

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jun 2008
Hoi ik ben nieuw hier en besluit om mijn kans hier eens te wagen.

Ik heb een wat oudere Compaq Armada M700 laptop, waarop ik Ubuntu draai. Dat liep een hele tijd zonder problemen en werkte heel aangenaam.

Ik had de laptop echter een paar maanden niet gebruikt en toen ik hem weer opstartte, deed hij het volgende (en sindsdien telkens wanneer ik hem opstart of reset):

Zodra het Compaq logo verschijnt, voert hij automatisch een geheugentest uit in de linker bovenhoek. Zodra hij de juiste hoeveelheid geheugen heeft gemeten (198Mb), biept hij twee keer en verschijnt de boodschap: 162-System Options Not Set

Vervolgens krijg ik het bericht:

The following configuration options were automatically updated:

Total memory installed: 196608 Kbytes
CMOS checksum invalid, default values loaded.​
Daaronder staan drie blauwgroene vakken met de keuzes: F1 - Save Changes; F2 - Ignore Changes en F10 - Computer Setup (hetgeen naar het BIOS menu leidt).​

Na het indrukken van F1 of F2, reset hij en start hij normaal op in Ubuntu. Daar krijg ik vervolgens de melding dat de computerklok verkeerd staat (datum 4/1/1980). Verder werkt hij zonder problemen, maar die foutmeldingen doen me toch vermoeden dat er het een en ander niet in de haak zit.

Is het misschien de moederbordbatterij die het heeft begeven (hetgeen de verkeerde systeemklok zou verklaren) of zou er iets ergers aan de hand zijn?

Indien het niet de moederbordbatterij is, zou het flashen van de BIOS mischien uitkomst kunnen bieden of duidt bovenstaande foutmelding op een hardware probleem?

Indien de BIOS moet geflasht worden, kan iemand me een link bezorgen naar een geldige BIOS voor de M700?

Alvast bedankt.

Johan

ik denk inderdaad aan een leeg batterijtje :)

Thanks voor de snelle reactie.

Heb meteen een nieuw batterijtje besteld.
Als jullie in deze thread niets meer van mij horen, dan is de operatie geslaagd. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan