cmos faillure

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimvriend

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2004
Berichten
9
Hallo,
Ik heb van iemand een oude pc gekregen met een celeron 466 processor. Bij het opstarten krijg ik de volgende melding
"cmos faillure, check processor frequencie"
Als ik hier naar kijk in het bios scherm zie ik allemaal nogal cryptische vermeldingen staan ( 05/65, X80 ) enz, enz. Daar zou ik dan iets uit moeten kiezen.
Als ik in het bios scherm voor default of veilige modus kies dan blijft de melding terugkomen, en soms start windows dan wel op maar alleen in veilige modus.

In deze staat kreeg ik de computer.

Ik heb uit pure nieuwsgierigheid even de processor verwijderd om deze te bekijken, en vanaf die tijd gebeurt er helemaal niets meer. Ik krijg ook me bios scherm niet meer te zien. Als de monitot in standby staat gaat deze ook niet meer aan als ik de pc aan zet en de welbekende piep bij het opstarten laat ook niks meer van zich horen.
De processor heb ik trouwens voorzichtig weer in de voet geplaatst, deze heb ik er niet met een hamertje in hoeven slaan :)

Is dit nog te fiksen ? of kan de pc naar de pc-hemel.
Alvast bedankt voor jullie suggesties.
Wim
 
Het BIOS geheugen resetten wil wel eens werken, alhoewel ik vermoed dat dit al gebeurd is. Het lijkt er namelijk op dat het batterijtje op het moederbord leeg is.
 
Geplaatst door Tiborv
Het BIOS geheugen resetten wil wel eens werken, alhoewel ik vermoed dat dit al gebeurd is. Het lijkt er namelijk op dat het batterijtje op het moederbord leeg is.

Ik heb de bios inderdaad gereset, en er gelijk een nieuwe batterij in gedaan. Toch loopt de pc bij het opstarten nog niet door naar het bios scherm, en de monitor blijft ook stand-by staan
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan