CMS systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

lerrie

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2010
Ik heb nu een aantal websites gemaakt, maar ben echt opzoek naar een geschikt cms systeem. Ik kan alle websites niet zelf meer bijhouden en een cms systeem is natuurlijk veel handiger. Ik heb al wat mogelijk heden onderzocht (joomla/Wordpress) maar heb nog geen idee waar ik nu moet beginnen. Wat is jullie ervaring met een CSM systeem/welke kan ik het best gebruiken/is het handigst etc.

Graag hoor ik dit van jullie!

Groeten

Mijn ervaring: Wordpress is het beste CMS systeem. Template maken (of een bestaande gebruiken) en klaar.

Maar dat is toch ook zo bij joomla? En is dit verder een beetje proffesioneel, voor bijv. als ik een website verkoop?

Groeten

Nee, Joomla is buitengewoon traag, biedt veelal geld kostende plugins, heeft slecht aanpasbare layout, etc. etc. etc. (dat is mijn mening). En of Wordpress professioneel is, ik vind van wel, maar ook dat is een mening. Waarom vind ik het professioneel? Omdat alles er strak uitziet.

Mijn ervaring: Wordpress is het beste CMS systeem. Template maken (of een bestaande gebruiken) en klaar.
Hangt er helemaal vanaf. Als je meer wilt dan een simpele site/blog dan loop je met Wordpress vrij snel tegen beperkingen aan. Voor het meer complexe/interactieve werk is Drupal geschikter.

Blijf je zelf die websites bijhouden, of laat je klanten hun eigen website bijhouden? Als webbouwer kun je prima werken met Joomla of Drupal. Voor klanten is Joomla of Drupal vaak toch ingewikkeld. WordPress is ook voor leken makkelijk, maar is alleen geschikt voor eenvoudige websites.

Ik maak zelf de websites en als ik klaar ben wil ik dat de klaten zelf sommige delen van de website kunnen beheren/aanpassen (tekst/fotos toevoegen etc)

Okay. Als het om een paar pagina's gaat met foto's, tekst en een formulier dan zou ik voor WordPress kiezen. Dat is het makkelijkste voor mensen die weinig ervaring hebben met een CMS (makkelijker dan Joomla en Drupal).

Ik heb veel Joomla sites gemaakt, en klanten ook een cursus gegeven om ermee te werken. In de praktijk nemen ze vaak contact op omdat ze niet meer weten hoe het werkt, of het te veel gedoe vinden als er - bijvoorbeeld - een plaatje op maat moet worden gemaakt. Ik maak ook handleidingen, waarin stap voor stap staat wat ze moeten doen om hun foto of tekstje aan te passen. Dan nog lukt het vaak niet, en gaan ze bellen. Een Joomla of Drupal site moet je dus maken voor klanten die handig zijn met computers :)

Maar ik wil geen belemmeringen oplopen qua design! Of gebeurt dit niet met word press? Je moet je toch altijd aan een template houden? Kan je wel gewoon met normale header/contact/footers werken zoals ik hier heb gedaan http://www.voordeligslapen.nl

Bedankt alvast

Ja, geen probleem. WordPress, Joomla en Drupal werken allemaal met templates die je geheel zelf kan ontwerpen. Er zijn geen beperkingen qua vorm. In Joomla en Drupal kun je meeerdere templates gebruiken voor 1 website, in WordPress weet ik dit niet (alleen gewerkt met 1 template). Voor een eenvoudige website zou ik altijd 1 template gebruiken, anders maak je het onderhoud voor jezelf alleen maar ingewikkeld.

Dan ga ik eens kijken of Wordpress een oplossing is! Hoe werkt het eigenlijk met bijv. de verschillende lettertypes (h1,h2,h3 etc) kan je die ook via wordpress instellen? Verder nog tips of tutorials om te beginnen met wordpress!?

Bedankt,
Groeten

Alle opmaak kun je regelen met een stylesheet. Er zijn onnoemelijk veel algemene tutorials voor Wordpress (o.a. te vinden via de WordPress website). Ik zou Wordpress gewoon eens installeren op een testserver, en dan gaan uitzoeken hoe je een eigen theme maakt.

Hier wat dingen waar ik iets aan heb gehad bij het maken van Wordpress sites:
http://pixopoint.com/products/simplecms/
http://wphacks.com/how-to-use-wordpress-as-a-static-site/
http://codex.wordpress.org/Creating_a_Static_Front_Page

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan