cms vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

manon73

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
ik ben aan het wijzigen in een cms systeem. Na het opslaan wijzigt de info op de website niet.
Nu vraag ik me af of ik wel de juiste rol heb (om ook te kunnen publiceren). Kan ik dit zien en zoja, hoe?
En, hoe kan ik zien welk cms systeem het betreft?

Je eerste twee vragen zijn niet te beantwoorden onder een antwoord op de derde. Kijk eens in de bestanden die in de hoofdmap van de server staan, daarin zul je vrijwel zeker een verwijzing naar het CMS vinden.

Mocht je niet de eigenaar van de site zijn, dan kun je je vragen beter tot hem/haar richten.

Ofwel met een FTP programma, ofwel door in te loggen in het administratiesysteem dat je host beschikbaar stelt. In beide gevallen heb je de inloggegevens nodig die bij de site horen. Als je niet duidelijk is wat die precies zijn moet je even contact opnemen met je host.

oja, nou, ik zit erin, maar zie nergens een verwijzing.
ik zit dus op de admin site en kan teksten bewerken.
maar na opslaan verschijnen deze niet op de website.
je zou toch zeggen dat het op de website moet verschijnen als je het opslaat?

Dat ou je wel verwachten ja, zet hier anders even een screenshot van het admin sherm neer, misshien dat daaruit wat is af te leiden.

Hoe komt het trouwens dat je, kennelijk, het beheer hebt over de site maar niet weet welke CMS er gebruikt wordt?

In de bron van de website is vaak wel de CMS-software te achterhalen.

De meta-tag "generator" wordt vaak door CMS-en ingevuld

Leg de cache van je browser. Waarschijnlijk wordt de oude informatie vanaf je pc opgehaald in plaats vanaf de server.

In de bron van de website is vaak wel de CMS-software te achterhalen.

De meta-tag "generator" wordt vaak door CMS-en ingevuld
Maar lang niet altijd. Om het hackers en scriptkoters niet al te makkelijk te maken laten sommige CMS hun naam, en zeker versie, niet al te makkelijk achterhalen. Als je die eenmaal weet, weet je immers ook welke bekende veiligheidslekker er in zitten.

Mwhoah, dat geloof ik niet echt.

Als het niet direct in de meta-tags te vinden is kun je wel aan de url's achterhalen wat er draait.
Met name de links richting de template verraden genoeg :)

Dan is het nog steeds makkelijk voor de hackers en scriptkiddies.

Belangrijkste vraag is als eerste: Met welk CMS Systeem werk je. ( Heb je een link naar de site? )
EDIT: Ik zie dat je niet weer met welk CMS je werkt, maar blijft de vraag staan heb je een linkje naar je site

Volgende vraag is: Heb jij het alleen beheer van de site. Of zijn er meerdere mensen die dingen mogen aanpassen?
Als het om joomla gaat is het heel snel te achterhalen. Ga naar je url van de site, plaats achter je adres /administrator log in met jou gegevens. Je krijgt een scherm te zien waar aan de rechterkant ( Uitgaande dat je joomla 1.5 heb, versie staat trouwens rechtboven in je scherm ) alle ingelogde gebruikers staan "Wie is er online" + daarbij de vermelding van hun rol. Zodra je de melding ziet dat je bij de groep "Auteur" of "redacteur" hoort dan kan het kloppen dat je de wijzigingen niet ziet, want deze dienen als eerste goedgekeurd te worden door de "hoofdredacteur" of 1 van de administrator leden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan