• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Coëfficiënt - welke formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

litmanen10

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2006
Hallo,

in bijgevoegd excel bestand dien ik de coëfficiënt te berekenen van de gegeven antwoorden. Bij 'stand coëfficiënt 1' is de uitkomst 50.000. Bij een antwoord van 50.000 is de coëfficiënt 1,000. Maar wanneer het antwoord 50.500 of 49.500 is, zou je zeggen dat de coëfficiënt gelijk is aan elkaar. Dat is echter, bij mijn berekeningen, niet het geval.
Bekijk bijlage coef_vraag.xls
Zou iemand mij aub kunnen helpen? Mijn dank is groot!

Dag Jari ;)

Kan je de vraag nog op opgelost plaatsen aub? Bedankt.

Wigi

Wigi,

ik heb er nog één vraag over. Als met gebruik van de huidige formule, waarbij het antwoord bijv. 100.000 is, en men vult meer dan het dubbele bijv. 210.000, dan is de coëfficiënt een mingetal. Is dat te ondervangen? Ik verwacht niet dat de antwoorden meer dan het dubbele zullen zijn, maar mocht het voorkomen tijdens de quiz dan weet ik niet hoe ik dat kan wijzigen. Ik hoor graag van je.

Gr. Jorg

=1-MIN(1;ABS(C7/$B$2-1))

Ik heb tevens de eerdere formule nog wat versimpeld.

Wigi

Dag Wigi,

Daar ben ik weer. Met deze formule gaat de coëfficiënt in ieder geval niet meer de min in. Maar als ik het dubbele getal van het antwoord invoer, is de coëfficiënt 0,00.
Maar dat is denk ik niet anders aan te passen. Dus met andere woorden, hoe verder men van het antwoord af zit, des te kleiner de coëfficiënt. Ook als het ingevoerde getal het driedubbele van het antwoord is.

Ik hoor graag van je en wederom bedankt!

Code:
=MIN(C7;$B$2)/MAX($B$2;C7)
En wat als je deze formule gebruikt?

Hallo popipipo,

die werkt ook niet goed. Stel met antwoord 400.000:

invoer: 1.000.000, dan is coëfficiënt: 0,400
invoer: 100.000, dan is coëfficiënt: 0,250

Terwijl 100.000 dichter op 400.000 zit, is de coëfficiënt lager.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan