Coax aanleg probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

michaelsmetsers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2015
Beste mensen,

Ik zit met een probleem.
Ik ben sinds kort abonnee bij caiway kudelstaart.

Mooie dvd recorder voor tv1 , en hdtv ontvanger voor tv 2 genomen.

Nu heb ik volgens mij fout gemaakt door het volgende te kopen:

Hirschmann Koka 799 Coaxkabel 10 meter met F en Coax IEC connector male (zwart).

Ik wou eerst de tv in woonkamer aansluiten en zodra het verhuizen iets verder is een verdeler kopen en een kabel voor naar de slaapkamer ( Verdeler is beter dan een splitter las ik ).

Ik kan mijn kabel die ik nu heb natuurlijk niet aansluiten door de f connector.

Is er een mogelijkheid een verdeler te kopen die in een tv wanddoos gaat ( dus female iec connector in de male iec connector van tv wanddoos gaat) naar 2/3 f connectoren ? Of is dit altijd iec connector ?

Ik vind internet te verwarrend niet dat ik weer een foute aankoop doe.
Ik lees wel dat verdelers altijd via f connectors gaan, maar een adapters kopen lijkt mij onnodig signaal verlies, ( terwijl je ook kabel zou kunnen knippen en goede connector erop te zetten ).

Als ik het helemaal fout heb gedaan, wat is dan de weg om verdeler van hirschmann aan te leggen en 2 kabels naar de hd ontvangers?

Liefst heb ik het merk hirschmann.

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben, zo niet snap je waarom ik er niet zelf uit kom.

MvG,

Michael Smeters

Laatst bewerkt:
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet, maar misschien hebben we niet genoeg informatie.

1) de verdeler wil je eigenlijk zo dicht mogelijk bij het bronsignaal. Normaal gesproken zou je de verdeler liefst dus direct na de COAX uitgang in de meterkast plaatsen. Vervolgens twee kabels naar beide locaties.

2) werk de andere kant af op een wandcontactdoos OF direct op je recorder.

In dit geval kun je nu ook al de verdeler kopen en installeren. De ongebruikte uitgang plaats je een afsluitweerstand op zolang je hem niet gebruikt.

Direct op me recorder, maar gaat vooral om de kabel die ik nu al heb, liefst gebruik ik die, maar is dat mogelijk hoe en wat.

Met alle f connectors iec male femake etc.

Het fijnst zou een stappen plan zijn hoe ik moet aanleggen en welke dingen ik moet aanschaffen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer....

Laatst bewerkt:
Ik wou eerst de tv in woonkamer aansluiten en zodra het verhuizen iets verder is een verdeler kopen en een kabel voor naar de slaapkamer ( Verdeler is beter dan een splitter las ik ).
"Coax-splitter
Coax-splitter is eigenlijk een algemene benaming voor multitaps, verdeelelementen en aftakelementen. In principe doen al deze coax-splitters hetzelfde: het verdelen/splitten van het signaal zodat u meerdere aansluitingen krijgt. Er zijn echter wel belangrijke verschillen in de eigenschappen toepassing van deze elementen! Zie hiertoe het hoofdstuk over de multitap (en aftakelement) en over het verdeelelement."
en
"Aftakelement http://www.antenneversterkers.nl/multitap.php
Een aftakelement verdeelt het signaal ongelijk. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om een dichtbij gelegen aansluiting en een verder weg gelegen aansluiting te voorzien van signaal. Het verschil in kabellengte wordt gecompenseerd door het verschil in demping van de aansluitingen van het aftakelement. De doorlus aansluiting (met de lage demping) kan natuurlijk ook gebruikt worden om het signaal verder op te delen."

Je kunt een splitter dus een aftak element noemen dat het signaal verdeelt in 50% 50%
De allergoedkoopste doen dat zelfs met weerstanden, zodat je helemaal niets over houdt :-(
Bedenk dat je antennesignaal een hoeveelheid energie vertegenwoordigd. Die energie ga je over twee of meerdere kabels verdelen. Je houdt dus altijd minder signaal over. Met een aftakelement kun je dat zo goed mogelijk balanceren. Neem je een multitap, dan ben je nog wat flexibeler (ik vermoed dat je de niet gebruikte uitgangen moet afsluiten. Kost je dus mogelijk een aantal afsluitplugjes (75 Ohm))
Als beide kabels niet te veel in lengte verschillen, zou ik daarom een aftakelement op 50% nemen.
Verschilt de lengte wel aanzienlijk, of accepteer je boven een wat minder signaal zodat je beneden wat meer hebt, dan zou je een aftakelement kunnen nemen dat niet fifty fifty verdeelt. (ik ben geen antenne deskundige, maar heb me goed voor laten lichten door een winkel die dat wel is: http://www.bombeeck.nl/ (is dus ook gewoon winkel))

Ik kan mijn kabel die ik nu heb natuurlijk niet aansluiten door de f connector.[ /QUOTE]
In elk geval kun je met een verloop "even" van je f naar een iec connector. Later sluit je die f dan gewoon op je verdeler aan.

Is er een mogelijkheid een verdeler te kopen die in een tv wanddoos gaat ( dus female iec connector in de male iec connector van tv wanddoos gaat) naar 2/3 f connectoren ? Of is dit altijd iec connector ? [ /QUOTE]
Ik ken ze niet, maar je kunt altijd een kort verloopkabeltje maken. Ja. Elke overgang geeft signaalverlies, maar dat zul je voor lief moeten nemen. Op deze manier kun je wel de rest van je installatie in f uitvoeren.
Overigens denk ik dat het met digitale signalen tegenwoordig wel meevalt. Ipv ruis kun je bij onvoldoende signaal echter wel "artefarcten" krijgen.

Ik weet niet welke aansluiting je hebt op je recorder en je coax-uitgang ;)

Maar als je huidige kabel direct van meterkast naar recorder werkt is er geen probleem. Sluit De kabel nu aan van coax-uitgang naar je recorder. Als je in de toekomst ook een kabel naar boven wil, draai je de "F" kant los, installeer een verdeler en een F-F kabeltje tussen verdeler en coax-uitgang en draai de F-kant weer vast. Vervolgens trek je een nieuwe kabel naar boven en sluit deze ook aan op de verdeler.

Veel verdelers van hirschmann zijn allemaal f connectors maar zijn de aansluiting naar de wanddoos ook f connector of is dat gewone iec?!? Hoe kan ik anders verdeler van hirschmann aansluiten ik heb een female iec connector nodig voor mijn contact doos.

Jullie uitleg zal vast kloppen maar ik snap er werkelijk niks van.

Waarom zou ik verloop kabeltje aansluiten als ik ook kabel kan knippen en andere connector erop te doen?.

Aansluiting op mijn hd recorder moet een female iec connector zijn.

En ik wil weten hoe ik alles best aansluit met mijn huidige kabel.

Nog korter dan;)
Natuurlijk kun je die connector er af knippen en er een iec opzetten. Later haal je die er weer af en zet je een f terug.
Je kunt tussen je verdeler en wandcontactdoos toch een verloopkabeltje zetten (Een met een f en de juiste iec connector), want ik heb geen f-verdeler gevonden die met iec naar wandcontactdoos gaat.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook gewoon een verloopstekkertje halen van f conn naar female of male, net wat je nodig hebt. Die f connector schroef je dan op het verloopstekkertje en zo heb je dan male of female net wat je nodig hebt. Ik doe het zelf bijna altijd op deze manier omdat je dan meer mogelijkheden hebt als je bv ineens een radioaansluiting moet of een extra tv. Alles wat je dan moet doen is het andere verloop erop schroeven.

Ik geloof dat ik het nu snap:) bedankt!.

Ik had de juiste kabel voor meteen verdeler/versterker maar die schaf ik pas later aan, en kabel etc

Genoeg kosten met verhuizing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan