code 12 bij videokaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hoba
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoba

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2001
Hoi

Na het plaatsen van een insteek video kaart ( MSI N8400GS D512H) krijg ik bij het opstarten alleen maar beeld in een resolutie van 800*600.Ik kan helemaal niets verder veranderen.
Ik heb de juiste driver van de kaart geinstalleerd.
In apparaatbeheer krijg ik bij de beeldschermadaptervoor deze videokaart de foutmelding code12 nl: Dit apparaat kan niet genoeg vrije bronnen vinden om te gebruiken.
In zie ik in apparaatbeheer ook nog de on-board video kaart erbij staan
Ik denk dat ik in de BIOS het e.e.a moet veranderen om de on-boardvideo kaart uit te zetten alleen weet ik niet precies wat.
Het moederbord is een Asus M2N-NVM/S.

Heeft iemand het antwoord

Alvast bedankt
Ad

Ikzelf denk eerder dat je je RAM moet uitbreiden. Hij kan geen genoeg bronnen ('geheugen') vinden om zijn handelingen te verrichten. Hoeveel RAM zit er in je pc, hoeveel is er gebruikt (zie Taakbeheer) en welk operating system (XP/Vista/7/Ubuntu/Gentoo/etc.) gebruik je?

Fijne nacht,
R. de Vries

Hoi Ad

Dat is geen probleem.
Ik had wel wat moeite je moederbord in beeld te krijgen als ik me niet vergis heb je een oem moederbord neem aan een Packhard Bell of anders een Acer.
En van die oem merk fabriekant moet je altijd uit blijven gaan.
Asus maakt dat moederbord speciaal voor hun en pas het bord ook voor hun aan en de BIOS een Phoenix bios als ik het goed heb is voor dat oem merk aangepast meestal is het een lichtgewicht bios en de bios updates komen ook van de oem fabrikant.
Dat is voor de netheid, er kan nog een ander probleem in de toekomst komen en dat is als je werkt met zo'n installatie dvd van bijvoorbeeld Packhard Bell die de nieuwe hardware niet herkent.
Maar goed dat is voor later als het ter sprake mocht komen.

Iets simpels wat je kunt proberen is de on-board video chip (als goed is een GeForce 6150/nForce410) uitzetten in de apparaaten beheer.
Bij de pull-down menu gewoon kiezen voor deze hardware niet gebruiken.

Het beste is uitzetten in de bios.
En dan zoek je naar het tapblad "Integrated Peripherals"
Jou bios zal er wel wat anders uit zien maar om je een idee te geven het screenshot hier onder.

Daar zet je hem uit of je zet de nieuwe insteek videokaart als de primary of de main videokaart.
Daarna save en exit.

Succes.

Hoi Ragdoll

Je hebt helemaal gelijk wat betreft het moederbord en de rest van de PC.
Het gaat om een Packard-bell en de on-board video chip is een GeForce 6150.

De bios is ook van Phoenix.
Nu heb ik gedaan wat je zei alleen krijg ik bij de tab "advanced" hetvolgende:

-Onboard Device Configuration
-PCIPnP
-Event log Configuration

Bij Onboard Device Config ,heb ik hetvolgende staan:

-IDE Function
-USB Configuration
-Multiple Display
-Auto share Memory control
-Onboard Video Memory

Er staan nog wel meer items maar ik denk dat het gaat om de laatste twee,deze heb ik vervolgens beide op disable gezet.
hierna heb ik de insteek videokaart erbij gezet en opnieuw gestart.
Resultaat blijft hetzelfde nl aleen beeld in een resolutie van 800*600.
De onboard video kaart wordt in apparaat beheer vervolgens niet meer weergegeven(dus die staat dan wel uit)
Verder blijft de melding code 12 aanwezig bij de nieuwe videokaart.

Veder staat op het systeen Windows 7 en is er 3 GB intern geheugen

Hoop dat je me verder kan helpen,

ps kun je ook uitleggen hoe ik beelden van mijn bios bij bv dit bericht kan plaatsen ,werkt nl een stuk eenvoudiger denk ik dan wat ik nu doe.
Nu schrijf ik het van het beeldscherm over..........

gr Ad

Laatst bewerkt:
Oke Ad

Die twee opties die heb veranderd in de bios moet je weer terug zetten.
Want we zoeken iets anders. (je heb het on-board geheugen uitgezet)

Ga op zoek naar de Northbridge
Als je die gevonden heb zul je waarschijnlijk je on-board kaart wel zien staan, maar ga hier niet zomaar dingen veranderen want ze kunnen een grote invloed op je pc hebben ook een verkeerde.

En ben ook niewsgierig naar de opties in de Southbridge ,van wege deze optie -Multiple Display in je post.

Het makelijkste manier om een screenschot van je bios te maken is er een foto van te maken met zo'n digitale camera.
En ook veiligste vergeleken met de andere mogelijkheden.

Greetz Ragdoll

Ragdoll,

Kun je me even op weg helpen waar ik in mijn bios de Northbridge kan vinden?
Verder zal ik morgen foto's maken van de diverse pagina's van de bios,

Alvast bedankt,

Gr Ad

Maar natuurlijk Ad

De northbridge en de southbridge zijn onderdelen van je chipset.
Het zou gewoon onder chipset moeten staan.

Gr Ragdoll

Ragdoll,

Sorry dat ik me nu pas weer meld,ben een paar dagen druk geweest vandaar.
Maar in ieder geval heb ik de kaart terug gebracht naar de winkel en daar wisten ze me te vertellen dat ze wel bekend waren met de problemen rond packard bell en dat ze soms wel tot 6 keer toe kaarten hadden geruild voordat ze er een hadden die
correct met het moederbord overweg kon.
Nu wilde ze me wel op weg helpen door me een kaart mee te geven die volgens hun zeker goed zou zijn ,nl deze:
ASUS EN6200LE TC256/TD/64MB.
Deze kon ik meenemen voor 20 euro,volgens mij ben ik hier slechter mee af dus heb ik dat maar niet gedaan.
Nu alleen de vraag welke kaart past er zo zonder problemen in en is ook vwb prestatie goed.

Weet jij dit toevallig?

Gr Ad

Ad

Je eigen druk maken moet ook een gebeuren de dingen gaan eenmaal niet vanzelf.

Maar dat hebben ze in de winkel met hun fuitekruitje dus nog niet door.
Ze zijn bekent met een probleem en ze hebben overduidelijk nog nooit naar een oplossing gezocht want ze kunnen je nog niet eens vertellen wat het probleem is.
En hebben ook nog het lef om je als een onnozel klein kleutertje te behandelen door je 64MB kaartje in je handen te willen douwen.
Nou doe mij maar lolly een rode die past goed bij kleur die ik zie als ik in die winkel had gestaan.

Ik weet maar 1 ding je zou een pci x16 slot moeten hebben die ze normaal voor videokaarten gebruiken en in bios heb je de optie multiple display wat betekent meerdere monitors.

Nou denk eens mee Ad zit dat er in om er niks mee te kunnen doen of heb ik verkeerde informatie ?

Ragdoll,

Je hebt de goede informatie,op het moederbord zit een pci-e x16 slot.
Ik dacht dan ook dat ik hier de videokaart in kon zetten die ik had gekocht,dat viel dus tegen.
Mijn vraag is dan ook welke kaart is dan wel geschikt om op een Asus M2N-NVM/S moederbord te plaatsen.
Het zou dan toch ook zo moeten zijn dat zodra ik de kaart erin stop en de pc aanzet de pc automatisch overschakeld van een "on-board"kaart naar de insteekkaart.(zo is het bij al mijn pc 's tot nu toe geweest behalve bij deze Packard-bell)::evil:

Gr AD

Hoi Ad

Daarom denk ik ook dat je hem dat in de northbridge moet gaan vertellen.
Wat is eigenlijk het type van die packhard bell want mijn info komt van een site uit rusland en een pools forum.

Greetz Ragdoll

Hoi Ragdoll,

Wat ik kan vinden op de PC is hetvolgende:
Model CHO-AUC
MID 1130984
S/N 119582500300
P/N PB49300686
Product name ISTART 2235
made in China 2006-07-21

Gr Ad

Hoi Ad

Ik heb genoeg aan ISTART 2235.
Maar levert helaast niks op.

En blijf zitten met het punt of je in de bios via chipset bij de northbridge kan komen ?

Greetz

Ok ,

maar als ik nu bv op marktplaats een andere videokaart koop dan kan ik er
normaal toch een nemen met bv 512 MB ddr2,pci-express 16x.en die zou dan
toch moeten werken?

Gr Ad

Ja dat zou ik normaal ook denken, maar nu heb ik de vraag waarom werkt het met die msi kaart dan niet zoals het moet ?
Ik heb eens rond gezocht op de onboard videokaart/chipset 1 review verteld over slechte prestaties in games en hardware problemen maar dat wisten we al.
Nvidea komt met een GeForce 7950 GX2 die compatibil zou zijn met een vergelijkbaar videokaart/chipset maar op een ander moederbord deze:
Gigabyte GA-K8N51GMF NVIDIA nForce 410/GeForce 6100
http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp

En in een forum een verhaaltje dat iemand hem vervangen zou hebben door een GeForce 8600GT 1gb waarbij hij niet bekent is met een zelfde soort probleeem als die van jou.
http://www.techsupportforum.com/har...287465-nvidia-geforce-6150-can-i-replace.html

Ik durf daar zelf verder niks over te zeggen omdat ik simpelweg die ervaring en de kennis met deze kaarten en onboard video/chipset niet heb, en alleen wil zeggen dat als ik in jou situatie was en een andere kaart zocht eens in die volgorde naar deze kaarten zou kijken.

Greetz Ragdoll

Ragdoll
Het probleem is opgelost:thumb: dwz ik heb een andere videokaart gekocht(ouder type via marktplaats)
nl deze:ASUS nVidia Geforce 7600GS 512mb.
Deze heb ik erin gezet en nu ging het wel zoals ik het gewend was ,de kaart werd direct herkend.

Waar nu precies de vorige kaart fout ging weet ik niet wellicht was hij al kapot toen ik deze kocht.

In ieder geval bedankt voor de reactie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan