code 26 van pc analyzer

Status
Niet open voor verdere reacties.

febo

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2006
Berichten
35
voor mijn buurvrouw probeer ik een probleem op te lossen.
ze heeft nwe pc; is door de winkel samengesteld.

windows xp
moederbord Gigabyte K8VT800
phoenix bios.

opstarten lukt niet meer; er verschijnt een zwart scherm, verder helemaal niets geen letters, tekens o.i.d.
je hoort de pc wel "draaien". de lampjes vd cd rom en hdd branden eventjes, dus de stroom is volgens mij ok.
ook een ander beeldscherm biedt geen oplossing, scherm blijft zwart.
er komt 1 piepje bij het aanzetten vd pc.

ik heb een pc analyzer card erin gedaan, de volgende code verschijnt: 26.
de gebruiksaanwijzing meldt: Enable A20 line Verify/load NVRAM parameters, maar er staat niet in hoe je dit kunt doen.

ook vele malen de aan/uit knop/reset knop indrukken helpt niet, ik kom dus niet meer in de bios.

weet iemand of er wel iets aan te doen valt?

ps waarschijnlijk heeft ze altijd verkeerd afgesloten, dus gewoon de pc uitgezet door de stroom eraf te halen .....!!
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens of een Bios reset wil helpen, dit kan vaak met een CMOS-Clear jumper op het moederbord.(zie handleiding) Je kunt ook de batterij er voor 10 á 20 minuten eraf halen. Wel de stroom afkoppelen.
 
dat is snel! dank!

ga ik proberen, ik meld me wel weer.

groet
 
heb net de batterij er uit gehaald; ga zo de pc weer aansluiten;

de tekst die je nog gevonden hebt geeft misschien ook wel aan dat dit
inderdaad het probleem heeft veroorzaakt? de foute afsluiting dus, denk ik tenminste.
 
helaas, heb de batterij er ongev 20 min uit gehad maar doet het nog niet;
ook heb ik de manual vh mobo bestudeerd, deze geeft aan dat dit een oplossong is als er geen jumper op het mobo zit om de cmos clear te doen.
en deze kan ik dus niet op het mobo vinden; wel de tekst "clr cmos" maar zie geen jumpers...
anders nog ideeën?

bedankt i.i.g.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan