• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

code om tabladen automatisch te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnjunior

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2016
Hallo,

Ik ben op zoek naar een code om tabladen automatisch aan te laten maken met een inhoud van een bestaand tabblad, dit zou dan een sjabloon zijn.

Bijvoorbeeld in het eerste blad heb ik mijn index en in kolom B voer ik een ordernummer in, vervolgens word er een tabblad aangemaakt met als naam dat ordernummer. dit tablad heeft een bepaalde indeling waarin de order word omschreven.

Echter nu komt het moeilijkste als ik het ordernummer verwijder uit de index moet ook dat tablad verwijderd worden.....

Is zoiets mogelijk???

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Alvast bedankt.

Wat je wilt is geen probleem, maar plaats een voorbeeld document.

Sorry bij deze het voorbeeld

Bekijk bijlage excel voor weekoverzichten.xlsm

Hierbij zou ik graag zien in kolom b een nummer invoeren dan een tablad word gemaakt met dat nummer en de layout zoals het huidige tablad.........

Bij het proggrammeren krijg ik continu foutmeldingen, wellicht weten jullie ook nog goede boeken om het een en ander beter te begrijpen.

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Voor kolom B van tabblad Index.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 2 And Target.Rows > 2 And Target.Count = 1 Then
 If MsgBox("wilt u dit blad aanmaken?", vbInformation + vbYesNo, "Let op!") = vbYes Then
  If IsError(Evaluate("'" & Target & "'!A1")) Then Sheets.Add(, Sheets(Sheets.Count)).Name = Target
 End If
End If
End Sub

De code werkt inderdaad om een blad te maken, echter word er een leeg werkblad gemaakt. in het voorbeeldbestand nu bijgevoegd heb ik een tab gemaakt met de naam sjabloon.
Deze zou ik dan graag als het nieuwe tabblad zien waarbij het tabblad de naam van het ingevulde nummer in de b kolom vd index krijgt. tevens bij working order in het sjabloon ook het nummer van het tablad.

en hoe meer nummers er in kolom B worden gemaakt hoe meer tabbladen, echter als ik een nummer in de index kolom B verwijder ook gelijk het tablad verwijderen.
ik hoop dat iemand kan helpen

Bekijk bijlage excel voor weekoverzichten.xlsm

Laatst bewerkt:
Een blad kopiëren naar een nieuw blad kan je zo doen:
Code:
Sheets("sjabloon").Copy after:=Sheets(ThisWorkbook.Sheets.Count)
ActiveSheet.Name = "Nieuwe Naam"

Het nieuwe blad is dan het actieve blad.

Test het eens.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 2 And Target.Row > 1 And Target.Count = 1 Then
 Application.EnableEvents = False
    nw = Target.Value
       Application.Undo
    old = Target.Value
       Application.Undo
If MsgBox("wilt u dit blad " & IIf(nw = "", "verwijderen?", "aanmaken?"), vbInformation + vbYesNo, "Let op!") = vbYes And old <> "" Then
  If Not IsEmpty(nw) Then
     If IsError(Evaluate("'" & nw & "'!A1")) Then
         Sheets("sjabloon").Copy , Sheets(Sheets.Count)
         ActiveSheet.Name = nw
     Else
         MsgBox "het blad bestaat al!"
     End If
    Else
       Sheets(CStr(old)).Delete
   End If
 End If
Application.EnableEvents = True
End If
End Sub

Laatst bewerkt: