code om tijdelijk beveiliging van Excel tabblad op te heffen ivm wegschrijven data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marelli7

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
66
Ik heb een excelbestand met beveiligde tabbladen (ivm ongewenst wijzigen van waarden op het invulformulier)
Met een VBA code zet ik de vooringevulde waarden uit een datablad op het invulformulier.

Code:
Sheets("Invoer").Range("D5:D72") = Sheets("Invoer (origineel)").Range("D5:D72").Formula

tenminste, dat wil ik. Omdat het invulformulier beveiligd is 'mag' de code niets wijzigen op het invulformulier (beter: de geblokkeerde cellen staan dit niet toe)

De simpelste oplossing is om de beveiliging tijdelijk op te heffen. Maar....kan dat met VBA? (Zo ja, hoedan?)

De lastigste oplossing is om de code per 'niet geblokkeerde' cell om te schrijven.

Ik weet dat het handig is om een xlsm bij te voegen, maar ik kan dit bestand niet openbaar maken (klinkt geheimzinnig:rolleyes:)
 
Bij een voorbeeld document gaat het altijd om een voorbeeld, zoals de aanduiding al aangeeft, dat hoeft niet het eigenlijke document te zijn.
Maar probeer dit eens:
Code:
With Sheets("Invoer")
    .Unprotect "Wachtwoord"
    .Range("D5:D72") = Sheets("Invoer (origineel)").Range("D5:D72").Formula
    .Protect "Wachtwoord"
End With
 
je kan natuurlijk ook in het open-event van je werkmap van alle/bepaalde werkbladen de beveiliging er af halen en er onmiddellijk daarna terug opzetten met de optie "userinterfaceonly" als true.
Dan mogen de macros van alles doen tijdens de daarop volgende sessie.
Of dit gewenst is, hangt een beetje van je werkmap af.
 
De (Un)protect optie doet het goed. Ik ken de optie Userinterface niet en weet niet of ik deze nodig heb.

Is er een methode om het wachtwoord onzichtbaar te maken/vercijferen?
Nu staat het wachtwoord als leesbare tekst in de VBA-code....niet echt een goede beveiliging
 
Dat kan wel, maar je kan ook je project beveiligen met een wachtwoord.
 
Stel niet te veel hoop op beveiliging van excel, die is zo lek als een gieter.
Volstaat ruim voor gewone gebruikers, maar in principe kan een geoefend iemand er toch bij komen.

Onzichtbaar maken, dat wordt moeilijk, je kan natuurlijk ook nog je VBA als geheel gaan beveiligen, maar dan begint het onhandig te worden om die code te onderhouden.
 
Klopt, ik heb een maco'tje die met 1 klik alle beveiligingen er af haalt. De meeste gebruikers zullen dit niet doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan