• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

code samenvoegen - voor de superdenker

Status
Niet open voor verdere reacties.

jalemari

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2014
Hoi super denkers,
Ik ben geen excel expert maar mij hier wel een beetje in aan het verdiepen. Ik ben bezig met een spreadsheet waarin automatisch het volledige kostenplaatje van mijn auto wordt berekend. Af en toe verhuur ik mijn auto en dit wordt ook in de berekening meegenomen.

Nu loop ik tegen het volgende aan; in 1 cel wordt mijn formule te lang... Het lukt mij niet om hem korter te maken, maar volgens mij moet dat wel mogelijk zijn.
Wie kan mij helpen?

De volgende 2 moeten worden samengevoegd:
Code:
=ALS(K31="";D31;ALS(K31="3m";"";ALS(K31="1y";D31/12*7,7))))
=MIN(MAX(K31="6m";DATUMVERSCHIL(B31;VANDAAG();"D"))*2*D31/365;D31)

Zoiets, maar dan korter...
Code:
=ALS(K31="";D31;ALS(K31="3m";"";MIN(MAX(K31="6m";DATUMVERSCHIL(B31;VANDAAG();"D"))*2*D31/365;D31);ALS(K31="1y";D31/12*7,7))))

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de formule werkt waarom moet deze dan korter? Plaats anders even een voorbeeldje. Het begint allemaal op rij 31 en er staan wat voorwaarden in als "6m"

Het probleem is dat excel de formule zoals ik hem wil hebben te lang vind. Dus ik vroeg mij af of dezelfde formule te vereenvoudigen is zodat excel ermee akkoord gaat. Excel vind het teveel argumenten...

@jalemari Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Met welk besturingssysteem werk je en welke versie van excel? Teveel argumenten heeft te maken met het niet op de juiste plaats zetten van de "haakjes". Dus plaats even een voorbeeldje.

Bekijk bijlage 206526

Zie hier het document.

De bedoeling is dat ik in tabblad 2 en 3 niks hoef te bewerken. Deze veranderen namelijk constant.
In het overzichtje (1e tabblad) probeer ik de vaste uitgaven per maand automatisch te berekenen (blauwe cel). De uitkomst zou +/-100,79 moeten zijn. Om dit te bereiken zal, op tabblad 2, de kosten (kolom D) waarbij staat "UITGAVEN" (kolom G) bijelkaar opgeteld gedeeld door het aantal maanden (7,8) moeten komen. Echter zijn sommige uitgaven gedaan voor 1 jaar of 6 maanden. Deze uitgaven moeten dus evenredig meetellen aan het aantal maanden dat is verstreken vanaf de uitgave.
De formule die ik aan het maken was werd dus te lang voor excel, aangezien ik die hele string in 1 cel wilde hebben op het 1 tabblad....

In de formule had ik overigens nog geen verwijzing naar het tabblad verwerkt, aangezien ik de formule eerst op tabblad 2 wilde testen.

De formule zou zoiets moeten worden:
Code:
=ALS(K31="";D31;ALS(K31="1m";D31;MIN(MAX(K31="6m";DATUMVERSCHIL(B31;VANDAAG();"D"))*2*D31/365;D31);MIN(MAX(K31="1y";DATUMVERSCHIL(B45;VANDAAG();"D"))*D45/365;D45)))))
Met dat nog voor elke cel de verwijzing naar 'Seat Cordoba'!

Ook moet er nog een code bij als in kolom G "Uitgaven" staat als vereiste zeg maar.

Het wordt wel wat ingewikkeld zo...

ik denk dat je manier van denken het doel voorbijschiet. Wat wil je bereiken ?
Vast kosten met een bepaald interval gaan verdelen over verreden kms in een willekeurig patroon in de tijd.
Begroot die vaste kosten eens over een grotere periode, bv. een jaar en maak ook een inschatting van de gemaakte kms tijdens die periode, deel het ene door het andere en je hebt de vaste kosten per km. Gebruik die dan in je formule. Verrij je dan tijdens die periode meer/min kms, dan kan je nog ergens een post maken van "te boeken winst/verlies op vaste kosten door meer/min verreden kms".

Ik wil dus bereiken dat ik op dagelijkse basis de precieze maandlasten bereken. Dat betekent dus dat alle vaste bedragen gedeeld moeten worden door het aantal dagen vanaf de betaling tot het heden. Dat totaal moet worden gedeeld door de tijd vanaf de startdatum. De uitkomst is natuurlijk continue onderhevig aan variabelen. Maar het geeft wel een zeer accuraat beeld van de werkelijke kosten per maand. Het enige wat dan nog mist zijn de mogelijke toekomstige uitgaven maar daar is wel een nieuw sommetje voor te verzinnen.
Misschien moet ik werken met een extra tussenblad, een soort rekenblad hiervoor ofzo?

in je voorbeeld, stel dat 1e 2 ritten doet, met een uitgave van 1.000€ op 6 maand.
De 1e rit van 5 km doe je op 1 januari, de 2e rit van 1000 km doe je op 30 juni.
Daarna doe je eens hetzelfde met die rit van 1000 km op 1 januari en die andere rit op 30 juni.
Nu zie je dat je 2 verschillende kostprijzen hebt, dus wat je doet is onzin, jezelf iets wijs maken.

Beste @Cow18,
Ik ben het niet met je eens. Een km berekening van de vaste lasten vind ik juist zeer nuttig. Alleen zijn sommige vaste lasten gesprijd over een aantal maanden. Die moeten dus logischerwijs 'gesprijd' meetellen. Wat is hier precies onzin aan?

Ok de onzekere factor ligt 'm natuurlijk in bijvoorbeeld een toekomstige grote beurt, nieuwe banden en dergelijke maar daar is makkelijk een bedrag voor te reserveren die dan ook weer meetelt in de maandelijkse vaste lasten.

Ps.: over het internet blijft het soms lastig communiceren en wellicht ben ik niet duidelijk genoeg.

Ja misschien begrijp ik nu toch beter wat je bedoelt...
Je hebt gelijk dat het maandelijkse bedrag niet voor iedere maand klopt. Het is een gemiddelde. Wat dat betreft klopt jou voorbeeld idd.
Alleen ik heb dat bedrag nodig voor andere berekeningen in het overzichtje welke ik anders niet kloppend krijg. Bijv voor de gemiddelde kostprijs p/km.

tja, appels en peren kan je niet bij elkaar optellen, je kan er in het beste geval zoveel stukken fruit van maken.
Ik zou meer inzetten op het gebruik van tabellen aangezien je toch excel>=2007 gebruikt en daar dan mee verder stoeien.

gefixed

Inmiddels is het gelukt dmv een extra tabblad "Rekenblad" en die vervolgens te verbergen. Er zal vast nog een andere manier zijn maar die weet ik niet.
Het was voor mij van belang dat ik in het tabblad "Seat Cordoba" niets hoef te doen, aangezien dit tabblad continue wordt geupdate.

Zie bestand:
Bekijk bijlage 206624

Met deze code werkt t perfect:
Code:
=ALS(D49="";C49;ALS(D49="1m";MIN(MAX(DATUMVERSCHIL(B49;VANDAAG();"D"))*12*C49/365;C49);ALS(D49="1y";MIN(MAX(DATUMVERSCHIL(B49;VANDAAG();"D"))*C49/365;C49);ALS(D49="6m";MIN(MAX(DATUMVERSCHIL(B49;VANDAAG();"D"))*2*C49/365;C49)))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan