• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost code toekennen aan een bepaalde regel

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

caja52

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
Beste,

Ik heb heb huishoudboekje gemaakt. Alle af= en bijschrijvingen van de bank komen in een lijst. Ik hiervoor div. code's gemaakt zoals LE (Levensmiddelen); VL (Vaste Lasten); IK (Inkomsten). Nu moet ik elke maand dit handmatig invullen.

Vraag kan dit met een formule?

In de bijlage een voorbeeld bestand. De blauwe kolom is nu handmatig een code ingevoerd.

Caja

Bijlagen

Welke bank heb je.
Kan soms met power query.

Ik heb voor de gein eens alleen de code VL 'Vaste lasten' eruit gefilterd, om te kijken welke kenmerken daaraan gekoppeld zijn.
Ik heb het gevoel dat dit onbegonnen werk is.

Bijlagen

Soms als je een csv van de bank hebt staan er al afkortingen bij.

@jverkerk
Klopt, dat zijn onderstaande codes en daar kan je niet al teveel mee.
Die staan ook in het voorbeeldje van TS.
1744814496808.png

Inderdaad een hele uitzoekerij die denk ik niet te doen is.

Maar: eenmalig een opzoektabel aanmaken kan al meteen op basis van wat we al hebben. Het lijkt me vervolgens aannemelijk dat na verloop van tijd er minder en minder nieuwe 'tegenpartijen' bijkomen en er voor het updaten van die tabel dan navenant minder tijd nodig zal zijn. Die nieuwe zullen dan ook meteen opvallen (#N/B). Lijkt mij perfect haalbaar.
Maar of het de moeite is kan best door caja52 zelf worden beantwoord.

Beste,

Omdat de veel afschrijvingen iedere maand hetzelfde zijn, heb ik een een blad aangemaakt met alle afschrijvingen en hier de code ingevuld (VL;LE;IK;). In het tabblad verwijs ik voor de code in kolom E met de formule verticaal zoeken. Zie de bijlage.

Bedankt voor het mee denken, als jullie nog een verbetering of opmerking hebben hoor ik deze graag.

Groetjes Caja

Bijlagen

Beste,

IK ben iets te snel geweest. Ik heb nu de formule x.zoeken gebruikt. Wanneer er nieuwe regels bijkomen moet ik wel de formule aanpassen en het tabblad Omschrijving&code wijzigen.

Groetjes Caja

Bijlagen

Dan zou het dit moeten zijn.
Geheel gedaan met power query.

Bijlagen

@peter59
Vroeg of laat komt er natuurlijk wél een nieuwe tegenpartij aan te pas en dan moet je opnieuw aan de slag.

@caja52
Je bent er zelf mee aan de slag gegaan op de manier die ik in gedachten had, maar niet zoals het hoort. Je moet in de opzoektabel natuurlijk enkel unieke (en noodzakelijke) gegevens opnemen. Verder heb ik van beide tabellen échte Excel-tabellen gemaakt. Als je dan nieuwe gegevens toevoegt zal je (ook met vert.zoeken) ofwel de juiste code krijgen ofwel '#N/B'. Dat betekent dat je op dat moment één rij moet toevoegen aan de opzoektabel want er is een nooit eerder gebruikte tegenpartij gevonden. Dat is uiteraard niet te vermijden want hoe zou Excel ooit zelf kunnen verzinnen welke code daar bij hoort als je het niet eenmalig zelf hebt aangegeven.
Daarmee komen we natuurlijk in hetzelfde verhaal terecht waar power query ook mee te maken heeft, maar het lijkt mij minder lastig: die opzoektabel moet niet alfabetisch gesorteerd worden, gewoon onderaan aanvullen en klaar.

Bijlagen

Vroeg of laat komt er natuurlijk wél een nieuwe tegenpartij aan te pas en dan moet je opnieuw aan de slag.
Daar heb je natuurlijk een punt.
Ik heb dit geprobeerd te ondervangen door een trigger toe te voegen die verschijnt wanneer er een nieuwe tegenpartij is. Deze trigger bevat de tekst 'AANMAKEN NWE CODE' en komt steeds bovenaan te staan.
Vervolgens dien je in het tabblad 'Omschrijving & code' de nieuwe tegenpartij en bijbehorende bankcode en code toe te voegen.
Ook heb ik de kolom 'datum' aangepast van jjjjMMdd naar het formaat dd-M-jjjj.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan