• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Codes omzetten naar uren (waarden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brykos

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2016
Hallo allemaal,

voor een planning gebruik ik Excel. Hierin hebben alle medewerkers een bepaalde taak en plek. Deze taken hebben allemaal een code, die ik gebruik om te zien waar iedereen staat. Echter staan deze codes ook voor uren. Er lijkt me een mogelijkheid, om codes als waardes (uren) neer te zetten, zodat Excel het ook automatisch kan optellen, zodat het totaal uren per week of maand berekend kan worden. Nu wordt dat nog handmatig opgeteld, niet echt efficiënt.

Hier onder is een voorbeeld te zien:
2eqds9t.png

Onder het voorbeeld staan de uren. Excel moet dus eigenlijk A1 als het cijfer 8 lezen, maar ik moet gewoon A1 lezen. Ik kan nog wel een maken, met alle cijfers erin, maar dat lijkt me niet handig.

Handiger lijkt mij om een Excelbestand te posten ipv een foto.

Bv.
Code:
=somproduct(aantal.als(b4:ah4;b16:b22)*(c16:c22))

In AJ6 en doorvoeren naar onderen.
Code:
=SOMPRODUCT(AANTAL.ALS($B6:$AI6;$B$18:$B$24)*($C$18:$C$24))

Super! Dankjewel.

Kan je ook uitleg geven wat je precies hebt gedaan, kan het uit de formule niet echt opmaken. Dan kan ik het in de toekomst ook op andere bestanden toepassen.

Als je met de muis in de formulebalk klikt worden de bereiken met een kleurtje weergegeven net als in het blad zelf.
Druk dan eens op ƒx links van de formulebalk en er opent zich een venster.
Je kan met de cursor door de formule lopen om zo te zien wat er gebeurd in de formule.
Druk Ok of Enter.

Mocht het niet zichtbaar genoeg zijn, druk je op de formule-evalueer-knop.
Die zit waarschijnlijk bij jou nog niet in het lint, maar kun je toevoegen via de opties.
Het is een vergrootglas met de ƒx afgebeeld.
Als je daarop klikt kun je de formule volledig evalueren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan