• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Codes valideren

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Hallo,

In een cel moet een bepaalde code ingevoerd worden. Deze code kan bestaan uit:
1) xxx-xxx
2) xxxx-xx-x

Voor de "x" kunnen alle getallen (dus ook 0) ingevoerd worden. De "-" moet wel op de desbetreffende positie blijven staan.

Kan met Data > Valideren ingevoerd worden dat enkel deze combinaties van invoeren mogelijk is?

Voor cel D1 geldt dan:
Code:
=OF(DEEL(D1;4;1)="-";EN(DEEL(D1;5;1)="-";DEEL(D1;8;1)="-"))

Ik heb nu alleen gekeken naar de positie van de streepjes. Als de lengte van de invoer er ook toe doet, dien je bovenstaande formule uit te breiden. 't is even puzzelen, maar ik denk wel dat dat mogelijk is.

Groeten,
Richard

Voor cel D1 geldt dan:
Code:
=OF(DEEL(D1;4;1)="-";EN(DEEL(D1;5;1)="-";DEEL(D1;8;1)="-"))

Ik heb nu alleen gekeken naar de positie van de streepjes. Als de lengte van de invoer er ook toe doet, dien je bovenstaande formule uit te breiden. 't is even puzzelen, maar ik denk wel dat dat mogelijk is.

Groeten,
Richard

Bedankt voor de code.
Maar de lengte van de tekst is inderdaad ook van belang. Ik heb jou code aangepast in:
Code:
=OF(ALS(EN(LENGTE(C3)=7;DEEL(C3;4;1)="-");WAAR;ONWAAR);ALS(EN(LENGTE(C3)=9;DEEL(C3;5;1)="-";DEEL(C3;8;1)="-");WAAR;ONWAAR))

Beste Toverkamp.

Het WAAR en ONWAAR hoeft niet, maar dat zal de werking niet verstoren.
Als je eigen formule werkt, wil je dan de vraag op Opgelost zetten?

Richard

Beste Toverkamp.

Het WAAR en ONWAAR hoeft niet, maar dat zal de werking niet verstoren.
Als je eigen formule werkt, wil je dan de vraag op Opgelost zetten?

Richard

Ik gebruik deze formule nu in als een hulpkolom. Dus als de waarde ONWAAR is dan kan er niets in de invoercel ingevoerd worden omdat dit m.b.v. valideren is afgesloten.

Is het ook mogelijk om deze formule rechtstreeks in het valideren te plaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan