@Rebmog
Dank voor je uitgebreide toelichting.
Ik moet zeggen: ik zie het niet.
Een simpele check op het bestaan van deze dictionary (Collection snb) kan volstaan om te kijken of er nieuwe objecten zijn gevonden (If Not oDic is Nothing). Bij auto instancing is dat dus niet mogelijk.
1. If c_00.count=0 then geeft, lijkt mij, voldoende informatie.
In principe werkt dat iets vertragend, maar in de praktijk leidt dat niet tot meetbare snelheidsverschillen.
2. Iedere niet waarneembare 'vertraging' vind ik niet relevant. De website is voor VBA-gebruikers, niet voor techneuten.
Een ander punt van aandacht bij auto instancing is dat je bij het aanmaken van meerdere objecten van hetzelfde type in een loop telkens aan het einde van de loop de variabele op nothing moet zetten om een nieuw object te krijgen.
3. Dat lijkt me evenveel werk als het herhaaldelijk gebruik van Dim c_00 as new Collection
Fijn dat je inhoudelijk op mijn vragen bent ingegaan.
Ik hoop dat mijn antwoorden niet de indruk geven dat ik ze niet op prijs stel. Ik beschouw echter de overwegingen te ver van de betekenis voor de doelgroep van mijn verhaal/site liggen om ze op te nemen. Ik beschouw ze als 'technicalities' die aan de functionaliteit van de verschiillende opties niets afdoen.
Terzijde (want niet in reaktie op jouw informatie) ben ik tot het inzicht gekomen, zoals ook bij anderen op Internet te lezen, dat een Collection geen voordelen biedt ten opzichte van een Dictionary. Die biedt veel meer.