• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Combinatie SUMIFS formule met OFFSET

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Geschuffelde

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2003
Hoi allemaal, ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen!

Ik heb een datasheet en wil er op een tweede tab een overzicht van maken. In het datasheet heb ik via een query al kolommen laten maken per periode. In een overzicht wil ik bijvoorbeeld alle waardes van 202411 (november 2024) hebben en ernaast de cumulatieve waardes van 202411. Uiteraard moeten de formules ook makkelijk aan te passen zijn als het december is (202412).

Ik was bezig om in de bijlage de combinatie van SUMIFS / OFFSET te laten werken maar het lukt mij niet :-( Alvast dank!!

Bijlagen

De originele data komt uit SQL. De data voor deze test zit in het andere tab in de ingevoegde Excel file.

Dat was mij al duidelijk.
Je hebt met een (power)query de data uit SQL opgehaald en daarbij kolommen per periode gegenereerd.
Mijn idee was om met dezelfde query ook direct het gewenste eindresultaat weer te geven.
Deze query zie ik helaas niet in je voorbeeld.

Je maakt het jezelf ook onnodig lastig door een deel van de data in rijen te zetten en een deel in kolommen. Dat heeft ook geen enkele toegevoegde waarde als je het data tabblad niet publiceert omdat je je alle KPI / Dashboard items op een ander tabblad presenteert.

Om te demonstreren heb ik middels powerquery jouw data tab omgezet naar een tab "clean data"

Daarna op KPI output (2) heb ik een sommen.als formule gemaakt die alles eenvoudig optelt.
De cellen D1 en E1 worden gebruikt als selectiewaarden voor jaar en datum.
Op de nieuwe data tab staat een tabel die TabelCleanData heeft. en daar wordt in de sommenals formule naar verwezen. Die zien er dan zo uit

voor de maand
Code:
=-SOMMEN.ALS(TabelCleanData[Waarde];TabelCleanData[Code];$A3;TabelCleanData[Mutatie];$D$2;TabelCleanData[Jaar];$D$1;TabelCleanData[Periode];$E$1)

Voor de Year To Date:
Code:
=-SOMMEN.ALS(TabelCleanData[Waarde];TabelCleanData[Code];$A3;TabelCleanData[Mutatie];$D$2;TabelCleanData[Jaar];$D$1;TabelCleanData[Periode];"<="&$E$1)

Als je naar de formules kijkt zie je dat ze volledig gelijk zijn behalve voor de laatste voorwaarde waar aan de periode selectie een "<="& is toegevoegd om alle voorgaande maanden ook te krijgen.

Als je een andere maand wilt selecteren hoef je alleen in cel E1 de periode aan te passen
En als je ook een ander jaar wil dan moet je D1 ook aanpassen..

Het beste pas je de SQL aan zodat jaar en periode elk in een eigen kolom staan en periode dus in een rij zoals in mijn tabel dan heb je de PQ tussenstap die ik heb ingevoegd niet meer nodig.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan